Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en mer personlig brukeropplevelse. Ved å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler. Vennligst les vår PERSONVERNERKLÆRING for mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du kan slette eller blokkere dem.
Blogg:

Hvordan forberede seg på en ny hverdag?

03. april 2020

Snorre Nævdal , Head of Innovation, IT |

 

Det er nå 3 uker siden vi ble oppfordret til å holde oss hjemme. Mange har funnet rytmen og selv utfordrende arbeidsforhold fremstår nå som normale. Det blir samtidig tydeligere og tydeligere at ting ikke kommer til å bli som de en gang var.


Selv de mest optimistiske estimatene anslår at dette vil få meget alvorlige samfunnsøkonomiske konsekvenser. Dette vil prege hverdagen vår de kommende årene, noen mer enn andres. For mange blir påske en tid for ettertanke og for mange preges slike tanker av usikkerhet. Hva skjer når dette er over? Her er noen refleksjoner du kan ta med deg inn. 

 

Nødvendighet fostrer nyskapning 

Det er fascinerende hvor stor kreativitet norske selskaper allerede utviser. Vi har over de siste ukene fanget opp en mengde historier fra norske selskaper som eksperimenterer. En av våre kunder, Høyer, tilbyr for eksempel nå sine kunder shopping gjennom FaceTime. HTH tilbyr kjøkkenrådgivning gjennom videomøter. Det finnes også mange eksempler hvor bedrifter har gjort som Amazon og tilbyr levering av varene helt hjem, som en annen av våre kunder, Löplabbet. De «løper» nå dine nye joggesko helt til døra. Vi ser også restauranter som leverer eksklusive 3-retters menyer som take-away og en jevn økning i virtuelle treningstilbud (inklusive vår egen bedriftsyoga). 

Det er også en iver etter å hjelpe. Et godt eksempel på dette er den nasjonale idéskaperdugnaden «Hack the Crisis Norway». Et arrangement som mobiliserte sterkt med 700 deltakere over hele landet som sammen jobbet med å løse 220 innmeldte utfordringer. Ut av dette kom det konkrete løsninger på reelle problem, som «Makers for helsevesenet» hvor personer som eier 3D printere nå bistår i å lage visir til bruk som smittevern. 

 

Endring i brukeradferd 

Vi ser også noen åpenbare endringer i brukeratferd. På jobb har digitale samhandlingsverktøy blitt kritisk infrastruktur og kompetansen som kreves for å utnytte mulighetene i slike verktøy er blitt et krav. Som forbrukere strømmer vi mot netthandel av matvarer og øyner mulighetene for å nyte kulturelle begivenheter direkte i vår egen stue. Dette gir noen selskaper fantastiske muligheter, som Whereby, et norsk teknologiselskap som leverer løsninger for enkel videotelefoni og som selv rapporterer at de vokser med 20 000 nye brukere i uken, eller Kolonial.no som slår egen omsetningsrekord og henter permitterte hotellansatte for å håndtere ordremengden. 

Det finnes mange flere historier der ute. Vi anbefaler å holde øynene åpne for disse og la deg inspirere. Inspirere til å løfte blikket og tenke på hvordan man som selskap kan tilpasse seg en ny hverdag. Ikke bare er dette fornuftig forretningsmessig, det gir også anledning til å se på situasjonen fra et nytt perspektiv, ofte fra det som kan være en fortvilende virkelighet til en oppløftende fremtid. Vi tror relevante spørsmål å stille seg selv kan være: 

  • Hvordan ser min bedrift og markedet vi opererer i ut når krisen er over?  
  • Hvilke potensiell innvirkning vil endret adferd hos kunder og ansatte få for min forretningsmodell? 
  • Hvilke ressurser har vi (kunnskap, prosess, teknologi, kompetanse) som vi allerede kan utnytte? 
  • Hvilke deler av virksomheten må styrkes, eller tilpasses for å være klar for en ny hverdag?  

Vi vil komme tilbake, og da til en annerledes hverdag. Dette kan føles skremmende, MEN det er også veldig spennende! De endringene vi ser i folks vaner og holdninger vil gi oss muligheter som ellers aldri ville oppstått. Kreativiteten, samholdet og samarbeidet vi nå ser gjennomgående i samfunnet er trolig noe vi aldri får oppleve igjen.  

Dette gir grunn til optimisme, noe vi mener er viktig nå! 

 

Trenger du bistand? Vi kan hjelpe deg. Kontakt ditt lokale BDO-kontor eller se hvordan vi kan hjelpe deg her.