Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en mer personlig brukeropplevelse. Ved å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler. Vennligst les vår PERSONVERNERKLÆRING for mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du kan slette eller blokkere dem.
Blogg:

Hvordan rammer koronaviruset norsk import og eksport?

13. mars 2020

Helene Hval , Senior Manager, BDO Advokater |

 

Ifølge Verdens handelsorganisasjon (WTO) vil koronaviruset ha en betydelig innvirkning på verdenshandelen.

UNCTAD, som er FN-konferansen om handel og utvikling, mener oppbremsingen i vareproduksjonen i Kina vil kunne resultere i en nedgang i verdenshandelen på hele 50 milliarder dollar.

Store shippingselskaper som transporterer varer fra Kina til resten av verden, melder om færre sjøtransporter, både som tiltak for å forhindre spredningen av viruset, men også som en konsekvens av lavere produksjon i Kina.

Så mye som rundt 80 prosent av verdenshandelen målt i volum fraktes via sjø, og Kina huser syv av verdens ti travleste containerhavner, ifølge UNCTAD. Etter Kina på listen følger Singapore og Sør-Korea som også sliter med massive utbrudd av koronaviruset pr. i dag.

India har meldt inn til FN at de alene regner med en nedgang i import og eksport tilsvarende en verdi på 348 millioner dollar. 

 

Konsekvenser i Norge

For Norge sin del er det ikke estimert en verdi av påvirkningen for import og eksportsektoren ennå, men at vi vil bli berørt er helt sikkert. Bare det at Kina bremser opp i sin produksjon og import vil ha utslag for norsk økonomi. Av land utenfor Europa importerer vi mest fra Kina og USA. Blant annet kom nesten tre av fire mobiltelefoner fra Kina i 2019, og 90 prosent av alle PCer inn til Norge kommer fra Kina. 

Likeledes er USA og Kina de to største mottakerne av norske fastlandsvarer utenfor Europa. De to landene importerte norske varer for henholdsvis 35 og 25 milliarder kroner i 2019, en andel på syv og fem prosent av vår totale fastlandseksport, ifølge SSB. Det kan se ut som at de mest utsatte sektorene er innenfor fisk og sjømat, tekstil, bil, maskiner, presisjonsinstrumenter og kommunikasjonsutstyr. I tillegg melder blant annet DHL om store utfordringer innen både flyfrakt og veitransport.

Ifølge IMF-sjef Kristalina Georgieva, utgjør koronaviruset utgjør «en alvorlig fare» for verdensøkonomien, spår at virusutbruddet vil bremse veksten til under fjorårets 2,9 prosent.

 

Privatimport

Ifølge Folkehelseinstituttet er det ikke noe som tilsier at det er risiko knyttet til kjøp av varer og mottak av pakker fra hverken Kina eller andre land, så lenge det ikke er snakk om kjøp av levende eller døde dyr. Dette gjelder også pakker som har vært innom høyrisikoland på vei til Norge.

 

Hva betyr koronaviruset for permitteringer og sykmeldinger? Les mer om det her.