Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en mer personlig brukeropplevelse. Ved å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler. Vennligst les vår PERSONVERNERKLÆRING for mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du kan slette eller blokkere dem.
Blogg:

Nye markedsmuligheter gjennom digitale forretningsmodeller

17. april 2020

Fredrik Nordland , Leder e-commerce & solutions, regnskap |

 

Vi ble alle «tatt på senga» da korona-viruset invaderte Norge og andre land. I sin raske fremmarsj slo viruspandemien beina under mange bedrifter over natten. Det er fremdeles usikre tider, men det finnes nye muligheter, særlig digitale. 

 

Reise seg fra støvet 

Det er nå vi må holde oss oppe, og se etter nye retninger. Dette ser vi at mange bedrifter begynner å gjøre nå. Kreativiteten og fantasifulle måter å takle situasjonen på blomstrer opp. 
 
Mange bedrifter som har blitt hardt rammet begynner nå å reise seg fra støvet. De observerer en verden vi tidligere ikke har sett maken til, og nå må vi gjøre det vi er best til, nemlig å tilpasse oss. Tilpasse oss en ny hverdag, uansett hvordan den ser ut. Det er inspirerende å se at flere og flere retter opp ryggen, og står skulder til skulder. Skader kontrolleres, det holdes opptelling av mannskap, kapasitet, hvilke varer og tjenester som er igjen, og hva vi har i verktøykassa for å reparere skadene. Men blikket, det er vendt fremover.  
 
Hvordan skal vi sammen sikre flest mulig arbeidsplasser, finne inntekter og levedyktighet i en hverdag som er snudd helt på hodet? Hvor mye hjelp får vi fra krisepakker? Kan vi, og har vi tid til å vente på at andre skal hjelpe oss? Og det er viktigere enn noen gang å kunne se og gripe de mulighetene vi faktisk har.  

 

Fysiske begrensinger gir digitale muligheter 

Bedrifter i alle bransjer må sjekke utnyttelsen av de verktøy og løsninger dere har i dag, og hvordan dere kan bli enda mer tilgjengelige for kundene på nye og bedre måter. En ting er sikker, alle er på nett, og vi bruker alle digitale flater mer enn tidligere.  

Her er noen av spørsmålene du må stille deg:  

  • Har du en oppdatert nettside som virkelig forteller hvordan situasjonen er nå, og hva du kan bidra med ovenfor dine kunder?  
  • Har du en oppdatert Facebook og/eller Instagram-profil som informerer om hvordan kunder fremdeles kan nå og bruke deg?  
  • Har du en velfylt nettbutikk som bugner av varer, og som dere kan levere hjem på døra?  
  • Kan kundene dine betale raskt, effektivt og få levert varene når det passer dem?  
  • Lar du kunder kontakte deg på flere måter: Telefon, SMS, mail, chat, nettside, Facebook, Instagram, nettbutikk? 

Pass på at kundene får et reelt valg til å kunne velge deg. Du kan f.eks. tilby at kunder tar kontakt med deg på de flatene du har, og tilby dem «drive-thru» levering. Kundene kan enkelt bestille og betale på Vipps, slik at du kan klargjøre varer for henting på avtalt sted og til avtalt tid. Eller hva med å kjøre varer hjem til kunder, og sette dem på trappen til de som ikke kan gå ut? 

 

E-commerce som forretningsmodell 

Det er mulig å få hjelp til å sette opp enkle og gode løsninger, som gir deg muligheter for økt omsetning, og mulighet til bedre å ta vare på dine kunder og samarbeidspartnere. Selger du, eller vil du selge i større skala? Da er nettbutikk, automatiske betalingsløsninger og hjemlevering en fantastisk løsning.  

Her er en nyttig sjekkliste for deg som ønsker å satse på e-commerce: 

 

Vær tilgjengelig online! 

  • Nettside, Facebook, Nettbutikk, mail m.m. 
  • Skaff fans til Facebook-siden din, folk vil fronte butikker/bedrifter de liker. 
  • Vær synlig på Google, dominer din bransje med dine produkter 

 

Gi relevant informasjon til dine kunder 

  • Hold all informasjon oppdatert 
  • Kontaktinformasjon, lokasjoner, åpnings- og hentetider 
  • Betalingsmuligheter, kort, utsettelse av betaling m.m. 
  • Forklarende bilder av bedriften, ansatte, eiere m.m. 

 

Vis hva du selger 

  • Kunder leter på nettet, de vil raskt finne ut om du kan hjelpe dem med dette eller ikke. 
  • Vær direkte med hva du selger, enkle produktnavn, menyer, søkefunksjoner m.m. 
  • Produktinformasjon skal være utfyllende med flere bilder og helst video 

 

Fortell hvordan du trygt kan levere, eller at kunder kan hente varer hos deg. 

  • Hjemlevering, på dør, sette utenfor dør om i karantene m.m. 
  • Hente på lager 
  • Informere om «drive-thru» tider 

 

Gjør det enkelt å finne deg  

  • Vis adresse, telefonnummer, kart, åpningstider, parkeringsinfo, bilder 

 

Trenger du bistand? 

Vi er mange i BDO som sitter på ulik kunnskap, og som kan hjelpe deg. Vi hjelper deg med gode råd på veien og kan hjelpe til å sette opp: 

Raske, rimelige og midlertidige løsninger på nett med betaling, levering og økt synlighet på Google. 

Optimalisering av salg, full integrering mot regnskap, lager, logistikk, kassasystemer og betalingsterminaler. 

Vi kan ta en gjennomgang av helheten i din bedrift, og anbefale løsninger som vil gjøre din hverdag mer effektiv og lønnsom. 

 

Ta kontakt med en av oss eller ditt lokale BDO-kontor her.