Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en mer personlig brukeropplevelse. Ved å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler. Vennligst les vår PERSONVERNERKLÆRING for mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du kan slette eller blokkere dem.
  • Salg og priskrig stimulerer til overforbruk og går på bekostning av butikkene selv. Er det på tide å snu trenden?
Blogg:

Salg og priskrig stimulerer til overforbruk og går på bekostning av butikkene selv. Er det på tide å snu trenden?

19. desember 2019

Black Friday, som startet som en kampanjedag for å kvitte seg med lagervarer, har blitt ei hel uke med knappe marginer for butikkene. Og nå har dagligvarebutikkene gått inn i ny priskrig for å kapre kunder til julehandelen.

I skyggen av julefeiringen er butikkene selv redd for at nordmenn handler så mye at det fører til mer matsvinn. Denne typen salg og priskrig stimulerer til overforbruk og går på bekostning av butikkene selv. 

Bror Stende, direktør for bransjeforeningen Virke Faghandel, omtalte i Dagens Næringsliv 16.november Black Friday som en «katastrofe for frittstående butikker», hvor 90 prosent gikk med tap denne dagen i fjor. Førjulens priskrig har ført til at en rekke varer nå er på sitt laveste nivå noensinne.
 
Global Footprint Network plasserer nordmenn blant verstingene på klimaavtrykk per innbygger på verdensbasis, og om hele verdens befolkning hadde hatt samme forbruk som oss hadde vi hatt behov for 3,6 jordkloder per år. Det sier seg selv at dette ikke kan fortsette, men «Black Friday» har økt i popularitet igjen i 2019 og Virke spår at hver nordmann i snitt kommer til å bruke 10 850 kroner på årets julehandel. 

 

Milliarder via kort

Nets kunne rapportere at årets Black Friday er den dagen med mest kortbruk i Norge noensinne. Fredag alene brukte nordmenn mer enn 3,8 milliarder kroner, som gir en økning på 1,9 prosent fra fjoråret. 

Rekordene inntreffer samtidig som motvekten er tydeligere enn noen gang før. Flere butikker velger å boikotte Black Friday, både fordi de ikke har råd til å delta og fordi de velger å fokusere på bærekraft fremfor lave priser. IKEA har omdøpt dagen til «Hack Friday» og oppfordrer sine kunder til å ta vare på de tingene de allerede har. Overalt i byene dukket det opp arrangementer som «klesbyttemarked» og «grønn fredag» med formål om å bytte eller selge brukte varer. I Virke sin analyse av julehandelen viser de også til at flere velger å gi bort opplevelser fremfor ting i julegaver. Har nordmenn begynt å våkne?

I en meningsmåling gjennomført av Opinion, på oppdrag fra Prisjakt.no, svarer 57 prosent at oppmerksomheten rundt miljø og bærekraft har gjort dem mer bevisst på hva de handler. Dette understøttes av at Prisjakt opplevde en enorm økning i registrerte prisovervåkinger og søk under årets Black Week, noe som viser en tydelig indikasjon på at nordmenn i år brukte mer tid på å gjennomføre strategiske og planlagte kjøp. 

 

Bærekraft betyr endring

Bærekraftig utvikling fordrer endring i måten handelsbransjen driver forretning på og skaper verdier i fremtiden. I BDOs årlige handelsundersøkelse fra 2019 svarer 85 prosent av respondentene at de ser på samfunnets fokus på miljø og klima som en mulighet. 

Vi i BDO tror på at fremtidens vinnere er de som klarer å kapitalisere på denne muligheten, og skape og synliggjøre verdi for kundene uten å drive på bekostning av mennesker eller miljø. Bærekraftsteamet i BDO bistår virksomheter som vil arbeide målrettet med bærekraftig utvikling i og gjennom egen virksomhet. Det ligger enorme markedsmuligheter for de aktørene som tør å ta risiko og gå foran i omstilling til en bærekraftig økonomi. 

Har du spørsmål om hvordan din bedrift kan arbeide strategisk med mulighetene knyttet til bærekraftig utvikling? Ta kontakt med oss!