Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en mer personlig brukeropplevelse. Ved å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler. Vennligst les vår PERSONVERNERKLÆRING for mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du kan slette eller blokkere dem.
Blogg:

Tenk nytt på «Black Friday»

19. november 2020

Julie Rønne, Trainee, revisjon |

For varehandelsbedrifter innebærer det grønne skiftet nye og spennende muligheter til å skille seg ut. Potensialet knyttet til "Black Friday" er stort. 


Fokuset på miljø og bærekraft er økende. Tendensen gjenspeiler seg i stadig flere bedrifters overgang til «Green Week» eller «Green Friday» fremfor salgskampanjer under «Black Friday». Også BDOs siste handelsundersøkelse peker mot den samme utviklingen: Da vi spurte 100 økonomidirektører om deres spådommer for fremtiden, svarte hele 89 prosent at de ser på samfunnets økende fokus på miljø og bærekraft som en mulighet for sin bedrift.   

 

Vis hva du står for, ikke hva du selger 

Skal Norge bidra til målet om et helsirkulært Europa innen 2050, er vi avhengige av at norske bedrifter fremover satser på forretningsmodeller som er både lønnsomme og sirkulære. Resultatene fra BDOs Handelsundersøkelse 2020 viser at majoriteten av de spurte bedriftene er positive til en slik endring. Men hvordan har handelsbedriftene tenkt å gripe denne muligheten? 

«Black Friday» og «Black Week» har etter hvert blitt velkjente fenomener, også her til lands. Men det er ikke bare bedriftene med de beste tilbudene som skiller seg ut hos forbrukerne. «Black Friday» er også en gyllen mulighet til å snu fokuset fra storhandling til sirkulært forbruk. Sannsynligheten er til og med stor for at kundene dine vil like deg bedre som et resultat av det. 

I BDOs handelsundersøkelse, svarer 78 prosent at de tror en grønn profil er viktig for kundene deres. Bruker du «Black Friday» til å oppfordre til bærekraftig handel og forbruk, tar du ikke bare bedriften din i en grønnere retning, men synliggjør og kommuniserer verdiene dine videre til kundene dine.  

  

Dropper Black Friday-tilbud 

En av de virkelig store aktørene som har gått foran som et eksempel på et bærekraftig og alternativt kampanje-initiativ, er møbelgiganten IKEA. Selskapet har som mål å bli hundre prosent sirkulære og klimapositive innen 2030. For første gang valgte hjeminnredningskjeden i fjor å droppe kampanjer og tilbud under «Black Friday», og heller kjøpe tilbake gamle møbler. Kunder som returnerer opptil 10 år gamle IKEA-produkter, får gavekort til bruk hos møbelkjeden i retur. Produktene som leveres inn, skal IKEA så selge på nytt. Vinn-vinn, for både forbrukerne og miljøet!  

Et annet eksempel på nytenking er bokhandelen Bookis.com. I fjor valgte de å omdøpe «Black Week» til «Grønn uke», og oppfordret kundene sine til å resirkulere bøker ved å kjøpe brukte bøker av andre fremfor å kjøpe nye, samt å legge ut egne bøker for salg.  

 

Slik skiller du deg ut  

«Black Friday» har kanskje kommet for å bli, men dagen må ikke nødvendigvis bevare sin opprinnelige betydning av den grunn. Mulighetene for å gjøre en bærekraftig vri på «Black Friday», eller «Black Week», er mange. Nettopp på slike dager, hvor kjøpefokuset er ekstra stort, blir også bærekraftige initiativ lagt ekstra godt merke til. Hjelp kundene dine med å ta bedre valg fremfor å pushe produkter, og bruk dagen til å bygge relasjoner som kommer både handelsbedriften din, forbrukerne og kloden til gode.   

Mange bedrifter har allerede gjort stor suksess ved å inkorporere verdier som bærekraft og sirkulær økonomi i sine forretningsmodeller. Lurer du på hvordan du kan arbeide med bærekraftig utvikling i din handelsbedrift? Les mer om våre tjenester innenfor bærekraft her

 

Lyst å holde deg oppdatert? Meld deg på vårt nyhetsbrev her.