Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en mer personlig brukeropplevelse. Ved å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler. Vennligst les vår PERSONVERNERKLÆRING for mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du kan slette eller blokkere dem.
  • CIO, hands on

CIO, hands on

26. april 2019

- Jeg begynte IT-karrieren min som stormaskinoperatør, sier CIO i Color Line, Marianne Gade Gørbitz.

- Har tilbragt mye tid i serverrom, og trukket kabler til både PCer og skrivere, fortsetter Marianne. Og dermed forteller hun to ting om seg selv på én gang. For det første har hun vært i gamet lenge før data begynte å havne i skyen, for det andre har hun en reell, praktisk kunnskap om hva som faktisk får en datamaskin til å virke.

- Dette er en stor fordel når jeg snakker med teknologer, smiler hun. Jeg skjønner hva de snakker om – og de vet det. Det fører respekt med seg, og gir grunnlag for effektivt samarbeid.

Meld deg på Risikokonferansen 2019 her. 

Hemmelig kongress i Schwartswald?

Det er en helt vanlig ukedag, ikke en inneklemt fridag eller langhelg å se i noen retninger. Likevel er køen foran avgangshallen til Color Line på Hjortneskaia i ferd med å tetne seg til, mennesker i alle aldre skynder seg om bord så fort hjulene på trillekoffertene deres kan rulle. At så mange mennesker drar til Kiel sjøveien en helt vanlig dag fremstår som en liten gåte; kanskje de skal på en hemmelig kongress i Schwartswald. Det skal definitivt ikke Marianne. Hun og de andre i ledergruppa har en flytende møte-turne med ledelsen på de syv skipene, for å få en føling på hvordan prosessene funker og hvor bra passasjerene trives. Dette er noe de naturlig nok aldri slipper av syne; fornøyde mennesker om bord er alfa omega. Det er de som kommer igjen og igjen. Og stadig mer av passasjerenes ve og vel driftes, overvåkes, kontrolleres og muliggjøres av kompetansen til IT-avdelingen Marianne er sjef for. Til å bære noen tusen bruttotonn på skuldrene sine, er hun lett til beins.

Mental balansekunst

-  Jeg har jobbet med IT 25 år, forteller hun. I løpet av den tiden har IT blitt modent, anvendelsesområdene har strukket seg i alle retninger. I dag kan vi prosessere datamengder vi ikke engang visste fantes den gangen. Og gjøre det lynkjapt. Samtidig blir det stadig mer tydelig hvor avhengig vi er av IT. Uten et IT- system som virker som det skal, vil ikke båten klare å seile – uten et riktig passasjermanifest får vi ikke lov til det. Vi er også helt avhengig av IT når det gjelder sikkerhet – utfordringen blir selvsagt å simulere rotete, uoversiktlige og sub-optimale situasjoner hvor et IT-system likevel skal fungere optimalt. Det er få ting som er mer alene enn et skip i trøbbel. Dette er en mental balansekunst – vi må ikke bruke all tid på å tenke på det, men alltid ha det i bakhodet.

Ville bli kokk

En liten gjeng uniformkledde damer runder hjørnet, de oppdager Marianne, spontan gjensynsglede bryter ut. De haster videre, latteren henger igjen i veggen.   - Det er dette som gjør denne jobben så bra”, sier Marianne. Det er så mange fine kollegaer og så mange gjester som har et unikt ønske om å oppleve noe fint, det handler rett og slett om å spre glede. Det er veldig givende å jobbe med noe så konkret. Jeg hadde egentlig lyst til å bli kokk, men mamma satte ned foten. Alt for lange dager, hevdet hun. Kanskje hun hadde rett. Jeg har likevel beveget meg et skritt i riktig retning. Hvis jeg ikke får lage maten til gjestene, kan jeg gjøre det lettere for dem å bestille den.

IT som differensiator

Marianne har mange tanker om alt som venter foran baugen til Color Lines båter.

- Vi skal bruke IT som en differensiator. Opplevelsene skal digitaliseres, slik at menneskene som reiser med oss i enda større grad kan tilpasse reisen sin etter eget ønske og behov. Mat, show, opplevelser, utvidet virkelighet; et annet rederi har en skjerm som fungerer som et vindu, det streamer utsikten fra båtens utside. Slik kan passasjerer med innvendig lugar nyte solnedgangen i sanntid. Når solen har gått ned kan barna spille TV-spill.

Verdens største plug-in hybrid-skip

- Vi står selvsagt foran de samme miljøutfordringene som alle andre. Vi må finne alternative drivstoffkilder. Vi er allerede i gang, Color Hybrid blir verdens største plug-in hybrid-skip og vil gå i rute mellom Sandefjord og Strømstad. Den vil kunne gå på ren batterikraft på deler av strekningen. Et annet område med stort potensiale er å optimalisere seileplanen, hvor alle faktorer skipet eksponeres for blir tatt med i betraktningen slik at overfarten krever minst mulig drivstoff. Vind, strøm, bølgeretning, passasjerantall, vekt – alt må bli en del av samme, ekstremt avanserte regnestykket.

- Men vi har datakraften som skal til for å løse det, avslutter Marianne. Og kunnskapen.

Meld deg på Risikokonferansen 2019 her.