Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en mer personlig brukeropplevelse. Ved å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler. Vennligst les vår PERSONVERNERKLÆRING for mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du kan slette eller blokkere dem.
  • To nøkler til endring

To nøkler til endring

Hedda Bull-Hansen Sarhan, Manager, Marked og kommunikasjon |

29. november 2019

Tenk deg at du leder en hjørnesteinsbedrift, er trener for et lokalt fotballag, eller er ordfører i en stor norsk kommune. Tenk deg at du ser et behov for endring. I måten man jobber på, i måten man tenker organisasjon og samarbeid på. Hva kan være nøkkelen?

- Rollemodeller, mener Martin Johnsrud Sundby. 

- En felles verdiplattform, sier Siri Sandvik.

Martin har vært et av Norges aller sterkeste kort i skiløypa i en årrekke. Han er kjent for å jobbe metodisk og disiplinert, og for å ha spilt en viktig rolle i den reisen det norske herrelandslaget i langrenn har vært gjennom de siste årene. 

Siri er et stjerneskudd i BRAV-konsernet, som huser merkevarer som Swix, Helsport, Ulvang og Hard Rocx. Hun har vært helt sentral i arbeidet med rebrandingen av merkevarehuset fra Swix Sport Gruppen til Brav, og i den videre utviklingen av konsernet. 

5. desember har BDO, i samarbeid med Lillehammer-regionen Vekst, Lillehammer Næringsforening og Olympiaparken, invitert dem begge til Lillehammer. Her skal de blant annet snakke om hvordan de har jobbet med hver sine endringsprosjekt.

 

Kultur og rollemodeller

2018/2019-sesongen var den beste noensinne for det norske herrelandslaget i langrenn. Aldri har laget som helhet prestert jevnere og bedre. 

- Men det er ikke mange årene siden norsk herrelangrenn stort sett bare handlet om en eller to profiler, sier Martin.

Nå er alle åtte blant verdens beste skiløpere. Martin mener man har kommet dit fordi man nå tenker enda mer som et lag, selv om langrenn fortsatt er en individuell idrett. 

- Vi må dele all den kunnskapen, erfaringen og ekspertisen vi til sammen sitter på. Vi må være ærlige og åpne, vi må erkjenne at vi ikke alltid vet best selv, og vi må unne hverandre suksess. Det handler om kultur, forklarer Martin. 

Han mener laget i løpet av de siste årene har lykkes med å utvikle en kultur der nettopp disse verdiene har blitt ledende. Han tror rollemodeller har vært viktige i denne prosessen.

- For å få til endring må man gå foran som et godt eksempel, og man må klare å peke ut andre som kan være med å dra i den samme retningen, sier han.


Å skape en verdiplattform

I juni 2018 byttet merkevarehuset Swix Sport Gruppen navn til Brav. Utad var det nettopp dette – et navnebytte. Internt i Brav markerte dette en milepæl i en reise konsernet for alvor hadde lagt ut på et halvår tidligere. 

- På den ene siden var vi et felles merkevarehus, på den andre siden skulle vi utvikle og dyrke individuelle, sterke merkevarer. Da var det naturlig at dette ble gjenspeilet, ikke bare i navnet vårt, men også i måten vi organiserte oss og måten vi tenkte og jobbet på, forklarer Siri.

Hun er i dag påtroppende global merkevaredirektør for Helsport i Brav. Da hun begynte i konsernet i januar 2018 var det imidlertid som forretningsutvikler, og hun ledet blant annet strategi- og verdiprosessen som ledet til navnebyttet.

- Vi ønsket å skape et fellesskap på tvers av våre datterselskaper i åtte land og et globalt distribusjonsnettverk. Dette handlet like mye om kultur og verdier, som administrative og organisatoriske grep, forklarer Siri.

- For å lykkes måtte vi skape forståelse for hvorfor vi trengte en endring og sikre forankring av og eierskap til de valgene vi tok. Derfor igangsatte vi et prosjekt på tvers av kontorer og kulturer der alle fikk gi innspill til felles verdier, visjon og nytt navn. Resultatet ble en felles verdiplattform knytte til våre mål, som bandt oss sammen som merkevarehus sier hun.

Dette var på plass juni 2018, og er i dag den røde tråden i valgene selskapet tar, både på konsern- og merkevarenivå. 

- Vi har selvfølgelig fortsatt en vei å gå når det kommer til å forene, og videreutvikle, en geografisk spredt organisasjon i et sportsmarked som gjennomgår store omveltninger. Heldigvis opplever vi at eierskapet som ble vekket gjennom verdiprosjektet i 2018 fortsatt er der. Det gjør at fundamentet og engasjementet for videre endring er på plass. Det er gull verdt, avslutter Siri.

Les mer om seminaret 5 desember her.