Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en mer personlig brukeropplevelse. Ved å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler. Vennligst les vår PERSONVERNERKLÆRING for mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du kan slette eller blokkere dem.
  • Ble veterinærens beste venn

Derfor ble BDO veterinærens beste venn

13. januar 2020

Å selge egen bedrift er en komplisert affære på mange plan. Da familiebedriften Dr. Baddaky skulle selges var gode råd helt avgjørende. Slik ble de guidet gjennom salgsprosessen som førte til et svært godt resultat.

 

Babette Baddaky Taugbøl har levet et godt over middels aktivt liv, selv om det ikke ser sånn ut. Født i Bremen, studert veterinær-medisin i Hannover, truffet norske Ole, flyttet til Eidskog i Hedmark, jobb som stor- og smådyrpraktiker sammen med svigerfar, spesial-utdannet innen hudsykdommer hos dyr, født tre barn, lansert eget produkt, startet firma og solgt hele herligheten. Her forteller hun om hvordan BDO hjalp til med sistnevnte. 


Et hjertelig gjensyn

Vi er på vei til Skotterud i Hedmark, en tur som viser hvor ubegripelig god plass vi har i landet vårt. Tiden som har gått siden vi kjørte fra Oslo sentrum måles i minutter, ikke timer, likevel er vi omgitt av trær, åker og eng på alle kanter. Per Ove Giske fra BDO gleder seg til å komme frem. Ikke nødvendigvis til Skotterud, men til å treffe personen som venter der. «Der er noen oppdrag som bare setter spor,» forteller han. «Hvor prosessen er så givende å være med på at de går fra å være jobb til å bli en hyggelig personlig erfaring. Jobben vi gjorde sammen med Ole og Babette var en slik. Det blir fint å se henne igjen.»

Babette rydder klinikken når vi kommer. Det er fredag, og hun skal over grensen for å feire svensk midtsommer. «Da vi bodde fulltid på Skotterud var det umulig å være her når vi hadde fri,» forteller hun. «Folk kom innom til alle døgnets tider med dyrene sine. Vi kjøpt et sted i Sverige for å komme unna. Men nå hopper jeg kanskje litt,» sier hun. «La oss ta begynne med begynnelsen.»

 

 

Fra tysk storby til norsk bygd

«Jeg vokste opp i Bremen,» fortsetter hun. «En stor by nord i Tyskland. Jeg studerte til veterinær i Hannover, hvor jeg traff mannen min, norske Ole. Da vi var ferdige med utdannelsen ble jeg med han hjem til Norge. Å flytte fra tyske storbyer til en liten bygd dypt i de norske skoger kan virke som en drastisk overgang; men jeg elsket det fra første dag. Jeg har alltid vært mer glad i skog enn byer, og her fikk jeg alt. Skogen, innsjøer, kalde vintre. Jeg begynte stor- og smådyrpraksis med svigerfar, som var distrikts-veterinær. Ole hadde fått jobb som doktorgradsstudent på Norges veterinærhøyskole. Da barna kom sluttet jeg med store dyr og konsentrerte meg om de små, vanskelig å dra til et fjøs midt på natten med små barn.»

 

Behov for kunnskap gir fødsel til et firma

«Jeg merket fort at jeg trengte mer kunnskap om hudsykdommer, det som heter dermatologi på fint. Halvparten av alle dyr som kommer, sliter med huden. Jeg fulgte et treåring internasjonalt kurs. I mellomtiden hadde Ole tatt doktorgrad, og vi kombinert min kunnskap om hud med hans kunnskaper om fettsyrer og lanserte vårt eget produkt; Dr. Baddakys Fiskeolje til dyr.»

 

Et veiskille - BDO kommer på banen

Babette tar en pause, tid for refleksjon. «Tiden gikk, firmaet utviklet seg, vi var travle. Vi begynte å snakke om salg. Ingen av barna ønsket å gå i våre fotspor, og å prøve å presse barn til å overta noe de ikke vil, er svært lite klokt. Vi ble kontaktet av to potensielle kjøpere, og ble anbefalt av revisoren vår på Kongsvinger om å ta kontakt med BDOs transaksjonsrådgivning i Oslo. Og det var da Per Ove kom inn i bildet. Heldigvis.» 

De veksler et smil. «Å selge egen bedrift er en komplisert affære på mange plan,» sier Per Ove. «I tillegg til de åpenbare juridiske og økonomiske faktorene er det ofte mange følelser involvert, vi snakker om livsverk, en virksomhet eierne har puttet endeløse timer, håp, drømmer og bekymringer i. Dette kan gjøre det vanskelig å se ting i et litt større perspektiv, å heve blikket. Babette og Ole innså dette raskt. I prosessen som fulgte ble det tydelig at de to interesserte kundene ikke var interessante,» fortsetter han, «så vi guidet dem gjennom prosessen som må til for å sette et salg av en bedrift ut i live.»

«De satt oss i kontakt med de beste advokatene,» sier Babette, «fikk oss i gang med å lage en firmapresentasjon og hjalp oss med å finne frem de nødvendige tallene. Due Diligence er en omfattende affære, men gutta fra BDO var heldigvis tilstede for råd, tips og hjelp til alle døgnets tider. Slik ble prosessen mindre skummel. Vi fant en ny kjøper av et helt annet kaliber enn de to foregående, og i mars 2018 var alle papirene signerte.»

 

Et hjertelig gjensyn mellom Per Ove Giske fra BDO og Babette Baddaky Taugbøl.

 

Tilbakeblikk til ettertanke

Minuttene har løpt, midsommer nærmer seg. Tid for å sette strek. Babette oppsummerer. «I etterkant er det tydelig at vi ikke hadde oppnådd samme resultat på egen hånd, hjelpen vi fikk fra Per Ove og Jonas var av veldig stor verdi. Bokstavelig talt. Nå er jeg ansatt på papiret, men leder fortsatt Dr.Badakky-selskapene. Vi inngår i et stort internasjonalt allergikonsern, og vokser. Jeg hadde ikke ønsket å gå gjennom samme prosessen på nytt, men trenger det heller ikke –
takket være Per Ove og Jonas er pensjonen sikret.»