Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en mer personlig brukeropplevelse. Ved å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler. Vennligst les vår PERSONVERNERKLÆRING for mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du kan slette eller blokkere dem.

Kreativt salg i krevende tider

Frode Midttun , Markeds- og kommunikasjonssjef, SørVest |

24. april 2020

 

Selv når alt ser som mørkest ut, hjelper det ikke å krype under dyna. I BDO har vi for tiden mange samtaler med kunder som står på mer enn noen gang, selv om det er vanskelig å holde åpent for publikum. Klesbutikken Kemt i Oslo er en av dem. 

Vi skulle gjerne møtt eier Mona Torstensen i butikken i Hegdehaugsveien. Men det ble en svært hyggelig telefonsamtale istedenfor. Mona har i hele sitt voksne liv jobbet i varehandel med klær og mote som spesialfelt. I 2003 startet hun for seg selv sammen med partner Kathrine Evers. Derav navnet Kemt.  

Mona ønsket å etablere en klesbutikk som ikke fantes fra før. Mens alle andre solgte skandinaviske merker, dro hun til Frankrike for å etablere kontakter med franske merkevarer. I 17 år har hun drevet en liten, uavhengig butikk med en god og stabil kundegruppe.

Det har vært en krevende reise med mange lange dager på jobb, men det harde arbeidet har gitt resultater. Da koronakrisen traff som hardest måtte imidlertid Mona stenge butikken, og permittere de ansatte. 

- Det var en tøff, men nødvendig beslutning å ta. Før vi stengte butikken sto jeg tre dager og kikket jeg ut av butikkvinduet uten at det var kunder som kom innom. Omsetning stoppet helt opp, og jeg måtte gå noen runder med meg selv for å finne ut av hvordan vi kunne komme ut av salgstørken, sier Mona Torstensen. 

 

Tok grep for å komme ut av krisen 

Kemt er ikke som alle andre klesbutikker. Merkene er av høy kvalitet, og kundene er kvinner i alderen 35-55 år. Som følge av krisen er det vanskeligere å planlegge innkjøp. Men når april 2020 nå skal gjøres opp, vil omsetningen bli på omtrent samme nivå som for april i fjor. Hva har skjedd?  

- Jeg måtte ta noen viktige grep. Kemt har ikke egen nettbutikk, men vi har bygget opp en lojal kundegruppe på 3300 følgere på Instagram. Jeg intensiverte kommunikasjonen med kundene på Instagram med personlig inspirasjon. Jeg gjorde meg tilgjengelig for kundene hele døgnet, fikk inn bestillinger og sendte dem varene. Så åpnet jeg butikken for kundene 6 timer, 2 dager i uken slik at kundene kunne prøve klærne. Dette ble kommunisert til kundene gjennom hyppige poster på Instagram, sier Mona. 
 

Vi kan ikke drifte på gamlemåten. Kundene har flyttet inn i sofaen med Ipaden sin, og går sjeldnere i butikken.

 

Ny måte å drive forretning på 

Disse grepene har altså gitt flotte resultater for Kemt i april. Kundene er aktive på Instagram, og Mona får svært god respons på hva hun kommuniserer.   

- Kemt er en liten og uavhengig klesbutikk. Vi kan reagere raskere enn de store kjedene. Jeg føler at jeg kjenner de fleste av kundene mine. De er ute etter god kvalitet og unike produkter, og liker at de får personlig oppfølging. Jeg vet de setter pris på at vi er fleksible og tilpasser oss til deres hverdag. Så i april har vi solgt like mye som før, bare med en brøkdel av normal åpningstid, sier en fornøyd eier. 

Spørsmålet nå er hva Kemt drar med seg av erfaringer fra krisen når vi etter hvert kommer i en normal situasjon. 

- Svaret på det vil avhenge av hva som blir den nye normalen. Akkurat nå er alt annerledes. I april har vi ved å ha åpent 12 timer i uken klart å oppnå de samme omsetningstallene. Kunden bestemmer seg for hva de skal kjøpe hjemmefra, og dropper ikke innom butikken som før. Uavhengig hva som blir den nye normalen kan det være aktuelt å åpne opp for videre drift med kortere åpningstider og lavere kostnader, sier Mona.

- Jeg tror heller ikke lokalisering vil være avgjørende i fremtiden fordi mindre og mindre av salget skjer ved tilfeldige kunder som kommer inn i butikken. Det betyr at butikker som min kan spare kostnader på åpningstid og husleie. Jeg vil også bruke mer tid på å lage innhold til kundene på sosiale medier.

Ingen vet med sikkerhet hvordan tiden etter koronakrisen blir for nisjeforretninger som Kemt. Vi vet heller ikke om oppsvinget i april skyldes at mars var så dårlig, eller om det er fordi folk er tilbake i sine faste vaner. Sånn sett blir det spennende å se utviklingen fremover.

Det blir uansett svært viktig å gå gjennom dagens drift og markedsføring for å se på muligheter for å drive mer lønnsomt. For Mona og Kemt har dette gitt verdifulle erfaringer. 

- Jeg ser fram til en mer forutsigbar hverdag med mer stabilitet. Det blir spennende å se om kundene fremdeles er villige til å bruke penger på klær. Vi vil styre unna de dyreste plaggene, men fleksibilitet i kundeoppfølgingen og kvalitet på produktene skal fremdeles stå i fokus, sier Mona Torstensen. 

 

Se kemt.no og kemtkemt på Instagram.