Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en mer personlig brukeropplevelse. Ved å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler. Vennligst les vår PERSONVERNERKLÆRING for mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du kan slette eller blokkere dem.

Satte alle kluter til for å redde butikken

Frode Midttun , Markeds- og kommunikasjonssjef, SørVest |

08. mai 2020

 

Da kundegrunnlaget forsvant over natta, sluttet lokalbefolkningen lojalt opp om butikken. Bestillingene renner inn for Taras som leverer hjem til tromsøværingene. 

Siden Mette og familien kom hjem fra ferie 11. mars, har hverdagen vært mildt sagt annerledes. Først ble hun satt i karantene i 14 dager. Deretter opplevde hun at butikkdriften ble snudd på hodet.  

– Det var som om bryteren ble slått av. Kundene uteble, og omsetningen falt som stein. Varelageret med påskevarer var allerede på plass i butikkene, og det så mørkt ut. Åpningstidene ble etter hvert reduserte, og det ble mindre for de ansatte å gjøre, sier Mette Mack.

En ganske stor endring for en butikk som har nytt godt av lojale kunder i over 30 år.

 

Et kaffe- og godterieventyr

Mette startet opp Taras sammen med sin far i 1989, bare 18 år gammel. Lite visste hun at det skulle bli starten på et kaffe- og godterieventyr. I dag selger hun kaffe, te, søtsaker og gaveartikler i hjerte av byen, fordelt på to Taras-butikker og én Sweet Heart-butikk som hun kjøpte av sin mor.

Mette hadde også utvidet driften med en nettbutikk, som stod for en relativt liten del av omsetningen. Nå kom den til stor nytte for Taras. 

– Den yngre generasjonen er gode å støtte seg til når det er snakk om å utnytte digitale muligheter. Sønnen min så muligheten, og tok initiativ til å markedsføre nettbutikken i lokalavisa, på Facebook og på Instagram. Vi annonserte med gratis hjemkjøring og 20 % rabatt på varene. Jeg satt hjemme i karantene da bestillingene fra nettbutikken begynte å hagle inn. Vi gikk fra 2-3 ordrer i uka til 40-50 ordrer om dagen, forteller hun.

Selv om de tilreisende og turistene forsvant over natta, sluttet lokalbefolkningen lojalt opp om butikken. 

– Kundene var oppriktig bekymret for butikken, og ville støtte opp om Taras. Det var rørende at så mange fant fram til oss. Dette ble en vinn-vinn situasjon. Kundene fikk jo masse kos inn i heimen, sier Mette.

 

Fra åpningen av Taras Jekta Storsenter: Eier Mette Mack til høyre, og butikksjef Tonje Therese Håkonsen til venstre.

 

Lønn for strevet

Nå ble det mye å gjøre for de ansatte. Ivrige medarbeidere måtte planlegge pakking, levering og utkjøring. Tromsø ASVO er en verna bedrift som stilte opp, og pakket påskeegg i store mengder. Sønn, datter, venner av disse og tantebarn møtte opp, og kjørte varer til sent på kveld. Sjefen selv kom ut av karantene før påske, og var på jobb fra morgen til kveld. 

- Resultatet av alt dette ble til slutt svært positivt for Taras. Vi økte lønnsutgiftene, men klarte samtidig å øke omsetningen. Vi fikk solgt ut varene som ble kjøpt inn før påske, og vi fikk bokstavelig talt lønn for strevet.

Mette er spent på sommersesongen. Hun tror fremdeles på fysiske butikker hvor kundene kan ta på og lukte varene. Men nettbutikken blir viktigere enn noen gang før. Den gode responsen på nettannonsering og sosiale medier har gitt erfaringer som kan videreføres i driften – også etter korona. 

– Jeg håper mange nordmenn benytter anledningen til å legge ferien til Tromsø i sommer. Vi har mye å by på her i vår region, avslutter Mette. 
 

Besøk Taras på Facebook, Instagram eller nettsiden deres.

Ta gjerne kontakt med BDO i Tromsø om du vil vite mer om hvordan vi kan hjelpe din bedrift.