Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en mer personlig brukeropplevelse. Ved å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler. Vennligst les vår PERSONVERNERKLÆRING for mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du kan slette eller blokkere dem.
  • Vil at hele verden skal spise tare-snacks fra Nordland

Vil at hele verden skal spise tare-snacks fra Nordland

Atle Bersvendsen , Markeds- og kommunikasjonssjef, Midt- og Nord-Norge |

04. mars 2020

Fra Kvarøy, med bare 75 innbyggere, kan det komme en internasjonal matsensasjon. Gründer Leonore Olsen og hennes kolleger i selskapet SJY Seaweed har skapt et helt unikt produkt som verden snart skal få smake. De fikk bistand gjennom en mentorordning fra Innovasjon Norge og BDO,

- Man kan kalle det vi lager for en superfood-snack, et blandingsprodukt basert på tare fra havbunnen her i vårt eget nærområde, forklarer 31-åringen.

- Vi tror et slikt produkt passer godt inn med tidas megatrender innen bærekraftig utvikling, noe som gjerne handler om kortreist mat, sunn mat og en vegansk eller fleksitariansk livsstil. Dette er kanskje enda tydeligere trender ute i Europa, så selv om Norge er et spennende marked, så kan spesielt store europeiske land bety enda større muligheter for oss, fortsetter den offensive gründeren, som forteller at selskapet  også har som mål å drive med så lite miljømessig avtrykk som mulig.

 


Fotograf: Janita Zenteno


- Å bidra til en sunnere verden og samtidig drive bærekraftig selv, er sentralt i vår strategi, sier Leonore.

 

Fikk mentor-støtte

31-åringen er født og oppvokst på Kvarøy i Lurøy kommune i Nordland, og har deretter bodd flere år i Tromsø, der SJY Seaweed er representert med kontor i tillegg til Kvarøy. Hun har utdanningen sin innen fiskeri og akvakultur, noe hun ville bruke på en ny måte da hun grunnla SJY Seaweed. 

Da Leonore  i 2019 fikk kommersialiseringstilskudd fra Innovasjon Norge, så hun dessuten raskt at hun trengte kompetanse på å drive et selskap. I den forbindelse ble det også satt av støtte til en mentorordning, slik at hun kunne støtte seg til noen med kompetanse.

Det var da senior konsulent Cecilie Kristensen i BDO rådgivning i Bodø kom inn i bildet.

- Gjermund Olsen i Kvarøy Fiskeoppdrett foreslo BDO. Han har tidligere hatt samarbeid med Cecilie og BDO. En mentor som kunne både støtte og utfordre en slik ny næringsvirksomhet, var tanken. Cecilie hadde jobbet med rådgivning for flere innen fiskeoppdrett, og har en økonomibakgrunn i tillegg, som så spennende ut. Hun ble foreslått, vi kom i kontakt, og resten er historie, ler Leonore.

- Da jeg for første gang hørte om Leonore’s planer om å utvikle et sunnere snacksprodukt av tare, som produseres lokalt på Kvarøya i Nordland, ble jeg mer enn gira på å få være en del av hennes spennende reise mot nye markeder. Leonore er ei kunnskapsrik dame, med et brennende engasjement for det hun tror på – det er det både motiverende og inspirerende å få lov å jobbe sammen med. 

Dette ble starten på et flere måneder langt mentor-forhold, der Cecilie blant annet fokuserte på den mer markedsmessige siden av SJY Seaweed sin utvikling.

- Vi har sammen jobbet med å sette fokus på SJY Seaweed’s potensielle markeder og utviklet en markedsstrategi for å få produktet ut på de rette markedene. Å klare å lansere et nytt produkt i nye markeder er både tids- og kostnadskrevende, men med de rette og gode strategiene øker man betydelig sjansen for å lykkes. 

 

Vil ta neste steg

Blant de faktorene som var viktig for Leonore med denne mentor-ordningen, var at hun fikk en mentor som både kunne litt om bransjen, og som i tillegg raskt satte seg inn i andre deler av sjømatnæringen. Dermed fikk de mer tid til kvalitative diskusjoner og arbeid, i stedet for grunnopplæring.

- Vi står jo foran neste steg som selskap nå, så dette ble utrolig viktig for meg. Cecilie er en flott person og bidro virkelig til å hjelpe oss, spesielt med markedsstrategien, sier Leonore.

SJY Seaweed holder nå på med ei produksjonslinje for produktet. Den er trolig ferdig i mars. Parallelt med dette jobbes det med oppskriften og selve produktet, for å kunne skape noe som mange skal like. Planen er å ha klart et testprodukt i mars. 

- Vi går for prøvelansering i Norge, ved noen utsalgssteder eller festivaler, med kun et lite volum. Så er det nytt finansieringstrinn til høsten, og da ser vi for oss å kunne produsere opptil 2-3000 pakker snacks i timen, forklarer Leonore.

Selve prosessen med å gjøre tare om til snacks er ikke så langt unna cheeze doodles, mener Leonore. Dette er et blandingsprodukt, og fordi tare i Norge har svært mye jod i seg, så må det være en miks med andre råvarer.

- For en fantastisk mulighet vi har! Det fins tare rett utenfor døra for oss her på kysten. Dette kan bli en bærekraftig suksess for både kystsamfunn og Norge som helhet. Jeg tror tare blir viktig for verden i fremtida, slår den unge gründeren fast.

Inntil videre kjøper SJY Seaweed tare fra andre produsenter, men selskapet har selv søkt om konsesjon i Lurøy kommune. Da kan man kontrollere hele verdikjeden selv. Leonore sier også at dette kan være viktig for næringslivet i Lurøy, der det bor til sammen bare 1923 mennesker og ikke akkurat er flust med nye arbeidsplasser.

 


Fotograf: Janita Zenteno


- Selv to-tre nye jobber her er viktig, og det er jobber som har bærekraftig utvikling som utgangspunkt. Det er jo ekstra inspirerende siden jeg er herfra, men tenk hva dette kan bety for hele kyst-Norge, sier Leonore.

SJY Seaweed er startet av Leonore, og deretter finansiert ytterligere fra Siva, Innovasjon Norge og Lurøy kommune. I tillegg er det ubrukte fiskeoppdrettslokaler i Lurøy, som det har vært lett å ta i bruk for den nye tare-produsenten. Med seg i SJY Seaweed har hun tre investorer foreløpig, som sammen med Leonore utgjør kjernen i selskapet. Etter hvert ønsker selskapet å ansette flere i tillegg til Leonore selv.

 

Helårs arbeidsplasser

- En annen fordel med dette, er at det kan gi helårs arbeidsplasser, i motsetning til sesongarbeidet i deler av fiske- og sjømatbransjen. Taren høstes fra april til juni, deretter skal den tørkes, lagres og tas i bruk i produksjonen. Dermed er det arbeid året rundt, og det er en stor verdi for et lokalsamfunn, mener Leonore.

Mentor-forholdet er formelt avsluttet, men de to kvinnene holder fortsatt kontakt. 

- Man kan jo ikke gi slipp på denne inspirerende dama! Vi fortsetter å være i dialog om utvikling av produktet og når Leonore har fått ferdigstilt smaksprøver av snackset står mange spennende milepæler for tur. Jeg har sterk tro på forretningsmodellen til SJY Seaweed og de markedsmulighetene som finnes for produktet. Dette er bare startskuddet på en fantastisk reise. 

- Jeg har lært utrolig mye av dette, og det er all grunn til å takke Cecilie og BDO og Innovasjon Norge for at dette kom i orden. Hun hadde bein i nesa og turte å stille meg tøffe spørsmål, og det trenger man alltid for å utvikle seg. Jeg gjør det gjerne igjen og anbefaler også andre i lignende roller som meg, å se om det fins muligheter for en slik ordning gjennom egne midler eller midler man kan søke.