Blogg: Ny rapport foreslår 72 tiltak for raskere plan- og byggesaksprosesser

Kommunaldepartementets arbeidsgruppe leverte 2. juni sin rapport med 72 tiltak for å gjøre plan- og byggesaksprosessene raskere og mer forutsigbare. Forslagene kan få stor betydning for både kommuner og utbyggere.

Bakgrunnen er behovet for økt boligbygging, mer effektive offentlige prosesser og færre forsinkelser i utviklingsprosesser. Blant tiltakene er forslag om digitalisering, standardisering av planbestemmelser og tydelige saksbehandlingsfrister. Særlig planfasen trekkes frem som et område med stort forenklingspotensial. 

 

Digitalisering skal gjøre prosessen enklere 

Digitalisering omtales i rapporten som helt nødvendig for å effektivisere plan- og byggesaksprosessen. Det betyr blant annet felles plattformer, bedre informasjonsflyt og bruk av standardiserte digitale maler.

Det foreslås blant annet at planforslag skal kunne utformes ved hjelp av digitale maler og strukturerte datasett. I tillegg ønsker arbeidsgruppen å styrke bruken av digitale planregistre, slik at alle involverte har tilgang til oppdatert informasjon gjennom hele planprosessen. 

For mange tiltakshavere og kommuner kan dette gi gevinster i form av raskere saksbehandling og mindre manuelt arbeid. Samtidig stiller det krav til omstilling, både teknisk og organisatorisk. 

 

Mer forutsigbarhet med standardiserte planbestemmelser

I dag er det stor variasjon mellom kommuner i hvordan planbestemmelser utformes og tolkes. Dette skaper uforutsigbarhet for utbyggere og kan gi lang saksbehandlingstid. 

Arbeidsgruppen foreslår derfor nasjonale maler for planbestemmelser, tydelige krav til hvilket detaljeringsnivå som skal gjelde på ulike plannivåer og en katalog med standardiserte bestemmelser med felles terminologi og definisjoner. Målet er å redusere tolkningstvil, effektivisere prosessene og bidra til likebehandling mellom kommunene. 

 

Tidsfrister og fremdrift skal styrke rettssikkerheten

Lang saksbehandlingstid er en kjent utfordring i mange utviklingsprosjekter. Det foreslås derfor konkrete tidsfrister for ulike trinn i plan- og byggesaksprosessen, blant annet frister for oppstartsmøte, behandling av planforslag og politiske vedtak. 

Et viktig tiltak er forslaget om å fjerne muligheten for at kommunens mangelbrev automatisk nullstiller saksbehandlingstiden. I dag er det ingen tidskrav til når kommunen må beslutte om saken er fullstendig eller ikke. Det innebærer at mange søknader ligger i måneder før de blir tatt til behandling, og at saksbehandlingstiden først begynner å løpe når kommunen sender ut et mangelbrev. 

Forslaget innebærer at kommunene får en frist til å gjennomgå byggesøknaden og vurdere om den er fullstendig eller ikke, senest 30 dager etter søknaden er mottatt. Dersom kommunen oversitter fristen, kan ikke søknaden sendes tilbake eller avvises som ufullstendig.

Dette kan bidra til økt forutsigbarhet, bedre fremdrift og sterkere rettssikkerhet for tiltakshavere. Samtidig forutsetter slike frister at saksgrunnlaget er godt, og at aktørene kjenner sine roller og ansvar i prosessen. 

 

Endringer i teknisk forskrift

Flere byggtekniske krav kan i praksis hindre boligbygging i bynære områder. Arbeidsgruppen nevner spesielt regler om dagslys og utendørs støy, som i urbane strøk kan begrense utnyttelse av tomter eller gjøre prosjekter unødig kompliserte. Arbeidsgruppen understreker at hensyn til helse, miljø og sikkerhet skal ivaretas, men åpner for at enkelte krav kan justeres. 

Det fremheves også at dagens regelverk i liten grad er tilpasset prosjekter som innebærer gjenbruk, ombygging eller transformasjon av eksisterende bygg. Arbeidsgruppen peker på at dette gjør det krevende å realisere miljøvennlige ombruksprosjekter, og at det ofte må søkes om omfattende dispensasjoner.  

Et konkret forslag er å klargjøre at det kan gis unntak eller lempinger fra krav i byggteknisk forskrift, spesielt der tiltaket har miljøgevinst eller innebærer bevaring av byggets karakter. 

Eksempler er krav til isolasjon som vanskelig lar seg kombinere med bevaring av teglfasader, eller konstruksjonskrav som utløser omfattende inngrep i bæresystemene. I slike tilfeller kan dagens regelverk medføre så stor usikkerhet at kostnad og transformasjon velges bort til fordel for riving. 

 

Samspill mellom offentlig og privat sektor er avgjørende

Bedre samarbeid mellom kommune og utbygger trekkes frem som nøkkelen til raskere og mer effektive prosesser. Rapporten foreslår konkrete tiltak for å styrke dialogen, blant annet tydeligere rolleavklaringer, felles forståelse av kravene til dokumentasjon og mer forutsigbar kommunikasjon. 

Som en del av det videre arbeidet har Kommunal- og distriktsdepartementet invitert til innspillsmøte 10. juni. Målet er å få innspill til hvilke tiltak som faktisk vil få byggekostnadene ned og fart på boligbyggingen, og om det finnes andre løsninger som bør vurderes. Invitasjonen til møtet er publisert på regjeringens nettsider

 

Hva bør du gjøre nå?

Tiltakene er foreløpig kun forslag, men de peker tydelig ut retningen for fremtidens plan- og byggesaksbehandling. Enten du jobber i kommune, planlegger et utbyggingsprosjekt eller bistår med rådgivning, er det lurt å sette deg inn i forslagene, vurdere hvordan prosesser og dokumentasjon kan forbedres, og følge med på den videre oppfølgingen fra regjeringen.  

Du kan lese hele rapporten her.

BDO følger utviklingen tett og bistår aktører i både privat og offentlig sektor med å tilpasse seg endringer i plan- og byggesaker. Vi hjelper deg gjerne med å forstå rettslige konsekvenser av tiltakene og hvordan du best kan forberede deg på fremtidige krav.