Målet er å forenkle rapporteringen etter CSRD, uten å miste relevans, eller gå på bekostning av målene for EUs Green Deal.
Etter at EU-kommisjonen ba EFRAG forenkle ESRS-standardene i mars, har EFRAG ferdigstilt et utkast til endringer basert på over 800 tilbakemeldinger og en omfattende gjennomgang av alle datapunktene i standardene.
Hva ligger i forslaget fra EFRAG?
Struktur, språk og reduksjon av datapunkter
- EFRAG har foretatt både språklige og strukturelle endringer for å gjøre standardene mer forståelige og lettere å bruke. Frivillige opplysningskrav og overlappende opplysningskrav er fjernet fra standarden, og obligatoriske anvendelseskrav, som i gjeldende standard ligger i en egen del til slutt, er flyttet opp til det relevante punktet i standarden det er ment å forklare. Videre er mange av de mest detaljerte narrative opplysningskravene slettet. Resultatet er at antall obligatoriske datapunkter (som skal rapporteres dersom de er vesentlige), er redusert med 57 %, og lengden på standardene er redusert med over 55 %.
Forenkling av den doble vesentlighetsanalysen
- Kriteriene for når informasjon skal anses vesentlig er klargjort. Å gi en rettvisende fremstilling er tillagt større vekt for å redusere risikoen for at analysen blir en byrdefull compliance-øvelse. Det er også lagt til veiledning for hvordan man skal ta hensyn til tiltak for utbedring, risikoredusering og forebygging, ved vurdering av vesentligheten av faktiske eller potensielle påvirkninger.
Klimaregnskap
- EFRAG foreslår endring i hvordan organisatoriske grenser settes i utformingen av klimaregnskapet, slik at ESRS-standardene bedre skal samsvare med GHG-protokollen. Rapportering av klimagassutslipp skal etter forslaget baseres på prinsippet om finansiell kontroll. Separat rapportering av scope 1 og scope 2-utslipp basert på operasjonell kontroll, kreves kun der finansiell kontroll ikke gir et riktig bilde av foretakets utslipp. Etter gjeldende standard skal avgrensningen baseres på finansiell kontroll med tillegg for operasjonell kontroll.
Større fleksibilitet i presentasjon av informasjon
- Det åpnes opp for at det kan inkluderes et sammendrag som inneholder hovedbudskapene om vesentlige bærekraftsforhold, og det er også større fleksibilitet til å legge opplysninger inn i vedlegg i bærekraftsrapporten. Det er også mulig å inkludere informasjon som ikke er vurdert som vesentlig i den doble vesentlighetsanalysen der informasjonen for eksempel kreves av en interessent. I slike tilfeller vil det være krav til hvordan disse skal rapporteres og merkes.
Innføring av visse lettelser
- EFRAG introduserer flere lettelser i standardene. Et av dem er prinsippet om bruk av rimelig og dokumenterbar informasjon som er tilgjengelig uten urimelig kostnad eller innsats («undue cost or effort»). Foretaket kan legge prinsippet til grunn både ved identifisering av påvirkninger, risikoer og muligheter, for å fastslå omfanget av oppstrøms og nedstrøms verdikjede, og ved rapportering av opplysninger. Det åpnes også i større grad for å benytte seg av informasjon som bransjedata, regiondata og annen offentlig tilgjengelig informasjon når verdikjededata skal innhentes.
Hva skjer videre?
EFRAG skal sende inn sine endelige forslag til reviderte ESRS-standarder innen 30. november. Før dette vil forslagene være ute på offentlig høring frem til 29. september. Deretter skal Kommisjonen vurdere forslagene og eventuelt gjøre endringer, før de offentliggjør de endelige reviderte standardene. Finansdepartementet har tidligere sagt at de tar sikte på å følge EUs tidslinje. Derfor er det trolig at de reviderte standardene vil tre i kraft i Norge kort tid etter at de har trådt i kraft i EU.
De reviderte standardene vil ikke tre i kraft i tide til å kunne legges til grunn for selskaper som har plikt til å rapportere for regnskapsåret 2025. Den 11. juli vedtok EU en «ESRS Quick fix» som sikrer at foretak i bølge 1 (som rapporterte for regnskapsåret 2024) kan anvende de samme lempningene i rapporteringen for 2025 og 2026 som de anvendte for 2024. I tillegg til å videreføre lempningene som gjaldt for 2024, gis også foretak med over 750 ansatte mulighet til å benytte mange av de lempningene som før kun gjaldt for foretak med under 750 ansatte.
Selv om de reviderte standardene ikke kan benyttes direkte for 2025-rapporteringen, inneholder utkastet presiseringer og klargjøringer som også kan være til nytte ved tolkningen av gjeldende ESRS-er. Det er flere områder hvor EFRAG presiserer hva som er ment basert på tilbakemeldinger og erfaring fra rapportering for 2024.
Har du spørsmål om EFRAGs forslag til endringer i ESRS ta kontakt med oss i BDO.
For mer informasjon: