Bilbransjeanalysen 2025: Etterlengtet økning i driftsmarginene
Bilbransjeanalysen 2025: Etterlengtet økning i driftsmarginene


BDO har siden 2016 systematisk innhentet, bearbeidet og analysert data knyttet til bilbransjen i Norge. I tillegg til å være en oppsummering av fjoråret, gir analysen en god indikasjon på hvilke trender og endringer i markedet de ulike delene av bransjen bør være forberedt på fremover.
- Etter rekordåret for nybilsalg i 2021, gikk tallet på nybilregistreringer nedover i årene etter. I 2024 så det ut til å stabilisere seg igjen, med en svak økning på 1,4 prosent, sier partner og bransjeleder for bil i BDO, Kjell-Fredrik Kristiansen.
Han forteller at analysen viser at året 2024 har vist en positiv utvikling i alle måleparametere, bortsett fra på omsetning. Samlet sett viser tallene for fjoråret en gjennomsnittlig reduksjon i omsetningen for merkeforhandlere på 2,3 prosent. Det er de store merkeforhandlerne som prosentvis har hatt den største nedgangen med en reduksjon på 3,7 prosent, som er relativt lik året i forveien. I kroner betyr det en reduksjon i salget på rundt 40 millioner – fra en gjennomsnittlig omsetning på 1 milliard kroner til 960 millioner for de store merkeforhandlerne.
– Det er interessant at omsetningen hos norske merkeforhandlere har hatt en svakere reduksjon, til tross for økt antall nybilregistreringer. Dette tyder på at salget i bruktbilavdelingen og verkstedet har vært forholdsvis bra, sier Kristiansen.
En ytterligere økning av nybilregistreringer i 2025 kan sikre en økning også i omsetning igjen.
- Tallet på nybilregistreringer har hatt en kraftig økning i år. Per september er det en 23,5 prosents økning i antall registrerte biler, sammenlignet med fjoråret, forteller bransjelederen i BDO.
Fra 2023 til 2024 økte varelagerandelen til store merkeforhandlere i snitt med 10 prosent og utgjør nå hele 58,7 prosent av totalkapitalen, noe som er ganske høyt sett i et historisk perspektiv.
- Det er faktisk bare i 2019 at de store forhandlerne har hatt en høyere varelagerandel og den gang var styringsrenten betydelig lavere enn hva den er i dag, sier Kristiansen.
I utgangen av 2019 var styringsrenten på 1,5 prosent, mens den i desember 2024 var på 4,5 prosent. Dette innebærer betydelige kapitalkostnader.
- Da bilsalget var sterkt i 2020 og 2021, og rentenivået lavt, økte marginene hos alle forhandlere – mest hos de store merkeforhandlerne, som hadde en økning opp til 4,1 prosent, forteller Kristiansen.
I denne perioden opplevde mange forhandlere utfordringer med å få tak i nok biler.
- I vår analyse ser vi imidlertid en tydelig sammenheng mellom lagerbeholdning og marginer – både i denne perioden og over de siste ti årene.
Det er også en klar samvariasjon mellom marginene hos forhandlerne og styringsrenten til Norges Bank i samme tidsrom
- Med et høyt varelager inn i 2025, høy styringsrente, og mange kampanjer fra de ulike merke blir det spennende å se hvordan 2025 ender, sier Kristiansen
For eiere og investorer er egenkapitalavkastningen et relevant nøkkeltall fordi det viser hvor godt deres investering i selskapet skaper avkastning.
- Som vår analyse viser, har avkastningen på investert kapital i bilbransjen vært god over flere år, sier bransjelederen i BDO.
Hovedindeksen på Oslo Børs hadde en avkastning på cirka 9 prosent i 2024
Sammenlignes egenkapitalavkastning etter skatt med børsens avkastning ser vi at de store merkeforhandlerne fortsatt har en relativt god avkastning på egenkapitalen i 2024 (15,4 prosent), sier Kristiansen og legger til:
- Selv om det er viktig å understreke at dette ikke er en direkte sammenligning av like forhold, blant annet på grunn av forskjeller i risiko mellom aksjeinvesteringer på børsen og investeringer i bilbransjen, gir det likevel en nyttig indikator på hvor konkurransedyktig bilforhandlernes avkastning har vært.
Ser vi samlet på bransjen de siste ti årene for de store forhandlerne, har gjennomsnittlig egenkapitalavkastning vært 35 prosent.
- Vi kan dermed konkludere med at avkastningen de siste årene har ligget klart under bransjens historiske gjennomsnitt, et nivå som trolig ikke står i stil med eiernes forventninger, avslutter Kristiansen.
Hvis du har spørsmål eller ønsker mer informasjon, ta gjerne kontakt med Kjell-Fredrik Kristiansen. Du finner analysen på denne siden.