I over et tiår har HENT satset offensivt på å digitalisere egen virksomhet. Med et utviklingsteam på femten personer og egen plattform, HENT CORE, har de bygget verktøy som dekker hele prosjektets livsløp fra planlegging til dokumentasjon.
– Vi startet tidlig med å strukturere og samle inn data fra hele virksomheten. Det ga oss grunnlaget for et moderne datavarehus, og senere en egen tjenesteplattform basert på Azure, sier Tomas Jonsson, teknologidirektør i HENT.
Gjennom plattformen har de fått full oversikt over pågående og tidligere prosjekter, og bruker innsikten til å følge trender og avdekke avvik. Men i en bransje preget av fragmenterte verktøy og manglende standardisering, er det krevende å få løsningene til å snakke sammen.
– Det finnes mange gode verktøy i bransjen, men de løser ofte én spesifikk oppgave og snakker ikke sammen. Det skaper utfordringer, og vi ser at det faktisk kan gå ut over effektiviteten, sier Jonsson.
Han forteller at HENT derfor har valgt å styrke utviklingsmiljøet internt – og ta i bruk ny teknologi også i selve programmeringsarbeidet.
– Alle utviklerne våre koder nå med støtte fra AI-verktøy som Claude Code, Cursor og ChatGPT. Det hjelper oss å skrive kode raskere, oppdage feil tidligere og teste nye ideer på kort tid. For oss har AI-støttet koding blitt en naturlig del av hverdagen – som en ekstra assistent som alltid er på jobb og klar for en ny utfordring.
Fra innsikt til prediksjon
Der mange bruker data reaktivt, ønsker HENT nå å bruke teknologien proaktivt. Sammen med studentmiljøet ved NTNU utvikler de blant annet egne AI-agenter som kan forutse risiko og avvik på byggeplass og iverksette tiltak.
– Vi jobber med prediksjon av avvik på kvalitet og økonomi, og har et pågående SkatteFUNN-prosjekt på dette. Risikoagenten vår er godt i gang, og vi forventer at den er klar til bruk i 2026, forteller Jonsson.
HENT jobber også med teknologi som lar fagarbeidere registrere avvik ved hjelp av tale og bilde direkte fra byggeplassen. Målet er å gjøre dokumentasjonen mer intuitiv og bedre. AI blir en sentral støttespiller også her.
– Vi skal bruke AI til å forbedre kvaliteten på tekstene som skrives inn. Det handler ikke om å skrive for deg, men å foreslå forbedringer og gjøre teksten tydeligere. En slags skrive-coach, rett og slett.