Herøya Industripark AS effektiviserer arbeidsprosessene med BDO

Med en stor vekst i kunder og omsetning de siste årene, har Herøya Industripark AS sett et behov for å få effektivisert arbeidsprosessene på økonomistyring. Etter en grundig anbudsprosess falt valget på BDO, som nå skal levere regnskapstjenester, digital rådgivning og systemer for selskapet.

 

Herøya Industripark AS (HIP AS) i Porsgrunn er en av Norges største industriparker og har som oppgave å forvalte og drifte Oslo Pensjonsforsikrings verdier i parken, tilrettelegge for eksisterende kunder og videreutvikle parken som et attraktivt sted for nye industrietableringer. 

- Til tross for et begrenset antall ansatte, så forvalter selskapet betydelige verdier og har nærmere 90 leietakere med en samlet årsomsetning på rundt 350  millioner kroner, sier CFO i Herøya Industripark AS, Martin Garsjø. 

Han forteller at selskapet har hatt en sterk vekst i både kunder og omsetning de siste årene, og at de derfor så et behov for å effektivisere arbeidsprosessene på økonomistyring. 

- Vi har hatt en utdatert systemportefølje med systemer som ikke snakker sammen. Med tunge manuelle prosesser og utilgjengelig innsikt i dataene, har det vært ressurskrevende for kost og tidsbruk å håndtere en slik rigg, sier Garsjø.  


Bedre datakontroll og innsikt

Etter en grundig anbudsprosess hvor HIP AS så etter en samarbeidspartner med bred erfaring og relevant kompetanse falt valget på BDO.


Martin Garsjø

- Med BDO på laget, får vi bedre kvalitet i data og innsikt, sier Martin Garsjø, CFO i Herøya Industripark AS.


– Vi er ikke et ordinært eiendomsselskap. Vår selskapsstruktur og kompleksitet krevde en partner med både forretningsforståelse og systemkompetanse. BDO fremstod som løsningsorienterte og kompetente, og vi opplevde god dialog fra start, sier Garsjø og legger til: 

– Vi trengte å effektivisere arbeidsprosessene i økonomifunksjonen og styrke beslutningsgrunnlaget. Med BDO på laget og implementering av blant annet Xledger, får vi bedre kvalitet i dataene og innsikt. Det gir et solid grunnlag for videre utvikling.

Garsjø forteller videre at de nye skybaserte systemene vil kunne skalere bedre med selskapets videre vekst og danne ryggraden i en modernisert og fremtidsrettet økonomifunksjon. 


Stiller med tverrfaglig team

Prosjektleder og partner i BDO Business Services, Erik Ritch-Reinfjord forteller at prosjektet er både komplekst og spennende. 

– Det er en spennende case med store muligheter, ved at et av de største eiendomsselskapene har vurdert å ha alle eiendommene inn i ett selskap fremfor singel purpose selskaper. Dette medfører en mengde spennende problemstillinger innenfor MVA, kostnadsfordeling, felleskostproblematikk, vedlikehold/påkost vurderinger, skattemessig og regnskapsmessige.

- Vi fikk muligheten til å svare opp en case og lage et forslag til hvordan vi ville løst deres utfordringer. Med så mange problemstillinger var det et krevende, men spennende forprosjekt som gjorde at vi måtte bruke bredden av vår kompetanse og ressurser for å enes om en god løsning for Herøya Industripark, sier Ritch-Reinfjord. 

Med faglig forståelse og en evne til å sette seg inn i CFO og selskapets problemstillinger, har BDO etablert et fast team på fem personer (inkludert HR) som har forskjellige oppgaver og ansvarsområder i teamet og samarbeider tett sammen. 

- Vi er veldig stolte over å være et kompetansehus som sammen kan levere så bredt på en og samme leveranse, sier Ritch-Reinfjord. 

Prosjektet er nå i oppstartsfasen, og både HIP AS og BDO ser frem til et tett og utviklende samarbeid i årene som kommer.