Når det virkelig gjelder, ringer de Henning
Når det virkelig gjelder, ringer de Henning

Henning Bjørshoel er BDOs teamleder for Xledger-teamet i Trondheim og systemkundeansvarlig for hele MidtNord.
Henning Bjørshoel er BDOs teamleder for Xledger-teamet i Trondheim og systemkundeansvarlig for hele MidtNord.
Han sitter lett fremoverbøyd i stolen, med hendene samlet foran seg. Blikket er rolig og konsentrert, men smilet ligger løst. Når han forteller, er det uten store ord – men med en trygghet som gjør at du lytter.
– Jeg har aldri vært den som trenger å ta plass. Jeg liker å bygge ting som fungerer, og være en god støttespiller for folk rundt meg. Det er der jeg trives, sier han.
Henning startet karrieren i regnskap, men ble fort mer interessert i det som lå bak tallene enn tallene selv.
– Jeg er nok litt skrudd sammen for system og sammenhenger. Det gir meg en slags ro å få ting til å henge sammen – teknisk, faglig og menneskelig.
I 2021 startet han som ERP-konsulent i BDO, og gikk raskt inn i store prosjekter. I dag er han teamleder for Xledger-teamet i Trondheim og systemkundeansvarlig for hele MidtNord.
Han jobber spesielt med bransjer som eiendom, konsulentselskaper og avfall og gjenvinning – og har over sju års erfaring med Xledger. Ikke bare som systembruker, men som den som kobler det tekniske med det praktiske – og det menneskelige.
– Jeg tenker ofte at teknologien er verktøyet. Det viktige er hvordan vi bruker det – og hvem vi bruker det sammen med.
Det skybaserte ERP-systemet Xledger er utviklet i Norge og brukes av kunder i mer enn 50 land.
Et møte med Henning er ofte lavmælt og effektivt. Han spør, lytter, summerer – og så har han allerede et forslag til løsning. Han gir deg følelsen av at det finnes en vei videre, uansett hvor komplisert det virker.
Han forteller om en ERP-implementering med mange involverte avdelinger, og hvordan samarbeidet internt i BDO er nøkkelen til suksess.
– Det er noe av det beste jeg vet. Når vi jobber på tvers og bruker kompetansen vi har i fellesskap. Da får vi til ting som ingen kunne løst alene.
Han trekker også fram prosjektene med Rana Gruber og Retura NT – to oppdrag som krevde både systemforståelse, endringsledelse og relasjonsbygging.
– For meg handler det om å være forutsigbar. Kunden skal kjenne at vi har kontroll, også når det skjer noe uventet. Det er det som bygger tillit over tid.
– Jeg tror det går an å være en god leder uten å snakke høyest eller ha alle svarene, sier Henning, og smiler litt før han fortsetter.
– Min oppgave er å gi retning og trygghet, og samtidig skape et miljø hvor vi lærer av hverandre. Det skal være rom for å være både strukturert og nysgjerrig – og kanskje le litt innimellom også.
Han beskrives av kollegaene som en som «alltid er til å stole på», «aldri tar snarveier» – og «alltid klarer å få folk til å senke skuldrene». Og selv om han ikke er typen som oppsøker rampelyset, vet alle hvor de finner ham når det brenner litt.
– Jeg tror folk vet at jeg er der. Det er viktig for meg.
Henning har et skråblikk på det meste, og ofte en tørr kommentar på lur. Han liker struktur og oversikt, men er ikke redd for å improvisere – så lenge det skjer med glimt i øyet.
– Det skal være lov å smile litt mens vi jobber. Humor bygger relasjoner, og det gjør hverdagen bedre.
Når han ikke løser tekniske utfordringer, henter han energi fra naturen, gode samtaler og det å lage mat.
– Jeg lager helst noe som tar litt tid. Gjerne noe italiensk. Det å stå i ro og lage noe fra bunnen av – det er litt det samme som jeg liker med jobben. Du bygger noe, og så ser du at det virker.
Han kaller seg selv litt nerd. Andre kaller ham en bauta i teamet. Henning er ikke nødvendigvis den som roper høyest. Men han er alltid der – med system i hodet, folk i fokus og en stille autoritet det er lett å stole på.
– Jeg liker å gjøre en god jobb. Og jeg liker å gjøre den sammen med folk jeg trives med. Det er egentlig så enkelt.
Les også: