Norunn har over 40 år med revisjon av film- og TV-bransjen

BDO-partner Norunn Byrkjeland har opparbeidet seg en unik posisjon i norsk film- og TV-bransje. Siden hun begynte som revisor i 1984 har Byrkjeland spesialisert seg på å forstå de økonomiske utfordringene produksjonsselskaper står overfor.

Denne saken ble opprinnelig trykket i Kapital (faksimile).

− Jeg ble kastet rett inn i filmverdenen da jeg begynte å jobbe for Lorang & Brænde. Min første kunde var Markus Film, med Bente Erichsen som daglig leder, produsent og eier, forteller Byrkjeland, som også trekker frem at det var Erichsen som ga henne forståelsen for filmregnskap.

I dag har BDO-partneren 20 produksjonsselskaper på kundelisten, inkludert Motlys, Mer Film, The Oslo Company og Monday. Motlys har hun fulgt tett helt siden selskapet ble stiftet i 1987, mens Mer Film med Maria Ekerhovd som hovedeier nylig er kinoaktuell med Den stygge stesøstra.


Stor risiko

Film- og TV-bransjen i Norge har gjennomgått store endringer siden Byrkjeland startet som revisor. Finansieringsmodellene er blitt mer krevende, og det er færre offentlige tilskudd som utbetales i etterkant.

− Mange norske filmproduksjoner har tatt av internasjonalt, men risikoen er høyere enn noen gang, påpeker hun. 

Byrkjeland har på kloss hold sett hvordan inntektsmodellen har gått fra kino til dagens strømmetjenester. Dessuten ser produksjonsselskapene seg nødt til å ta større sjanser i dag enn tidligere, med dyrere mellomfinansiering.

− Det er svært få som blir rike i denne bransjen. Går det bra én gang, går de ofte all-in neste gang, og da øker tapsrisikoen kraftig, forklarer hun.


Holder de kreative i ørene

Som revisor har Byrkjeland opplevd utfordringen med å balansere struktur og kreativitet. Film- og TV-selskapene er typisk små organisasjoner som skalerer opp med innleid personell under produksjoner. Det kan skape utfordringer regnskapsmessig.

− Det er mange kreative folk i denne bransjen som ikke helt forstår seg på regnskap. Vi revisorer liker struktur. Det samme er ikke alltid tilfelle for kreative filmfolk, påpeker Byrkjeland.


− En drømmejobb

Til tross for utfordringene beskriver Byrkjeland arbeidet med film- og TV-bransjen som en drømmejobb.

− Her møter jeg gründere som tør å satse alt på gode idéer med en enorm risikoappetitt. Som revisor i denne bransjen utgjør vi helt klart en forskjell, og vi hjelper dem gjennom en jungel av regler, rapporteringer, støtteordninger og krav.

Byrkjeland har også satt tydelige spor i revisjonsfeltet generelt, med verv i både den norske og nordiske revisorforeningen, samt internasjonale fora. Hun har sittet i styret i BDO og vært en pådriver for utviklingen av standarder og regelverk.

− Jeg har opparbeidet meg et godt innsyn i profesjonen og føler virkelig at jeg har fått være med på å påvirke arbeidsdagen til en revisor.