Møt BDO'ere

Pål Alfstad Haug | Partner Financial Effectiveness i Oslo

Hva fikk deg til å velge BDO?

Gjennom en grundig rekrutteringsprosess møtte jeg mange BDOere og fikk umiddelbart en god følelse for firmaet og folkene som jobber her. En ting jeg har lært etter mange år i arbeidslivet er at firmaets verdier er én ting, en annen er hvilke verdier som praktiseres hos den enkelte. Jeg følte at BDOerne jeg møtte, som nå er mine kollegaer, etterlever BDOs verdier; Åpen, Modig og Nær. I tillegg ble jeg trigget av at BDO har store ambisjoner og tør å satse på nye områder, som for eksempel avdelingen jeg ble rekruttert inn til å lede, Financial Effectivenss i BDO Consulting. Til sutt vil jeg legge til at BDO har svært stort fokus på bærekraft, som gjennomsyrer alt BDO gjør, og vi har et av bransjens beste kompetansemiljøer innenfor fagområdet. Det var med på å forsterke mitt gode inntrykk av selskapet og at jeg valgte BDO som arbeidsgiver.

Pål Alfstad Haug

Hvordan er det å jobbe i Financial Effectiveness? 

Det er utrolig spennende å jobbe med etablering av et nytt tjenesteområde. Jeg har stor frihet i oppbyggingen av Financial Effectiveness; både innenfor rekruttering, tjenesteutvikling og i kundedimensjonen. På noen måneder har vi rekruttert 3 dyktige konsulenter med erfaring fra næringslivet og konsulentbransjen, som også får stor frihet i sin arbeidshverdag. Det er viktig for meg at mine kollegaer får utfordringer som matcher sine ambisjoner og får utvikle seg hver dag. I mitt tjenesteområde samarbeider vi en hel del med andre grupper i Consulting, BDO Digital, Regnskap og Revisjon for å sette sammen team som kan løse CFOens utfordringer i økonomifunksjonen. Å få jobbe sammen med store deler av BDO gjør at vi blir kjent med mennesker med ulik bakgrunn akademisk og karrieremessig, noe som gir stor verdi både for BDO og for den enkelte.

BDO er et selskap som er opptatt av at du skal få påvirke, lære og utvikle deg. På hvilken måte har du merket det?

Som leder har jeg naturligvis stor påvirkningskraft på retning og strategien til mitt tjenesteområde. Jeg er også del av ledergruppen i BDO Consulting, der jeg opplever at mine initiativer og ideer blir møtt med respekt og nysgjerrighet. Det er rom for å utfordre etablerte sannheter og vi tester ut konsepter og muligheter for å bli enda bedre. Alle våre konsulenter, fra «gammel til ung», får anledning til å være med på slike interne prosjekter og jeg lærer masse ved å få jobbe med andre konsulenter.

Hvis du skulle nevne tre ting som gjør BDO til et godt sted å jobbe, hva ville det være?

  1. Mangfold og balanse. I BDO får alle være seg selv og vi legger til rette for at den enkelte, avhengig av livssituasjon, får utfolde og utvikle seg i sitt eget tempo.
  2. Folkene. Jeg opplever BDOere som joviale og lite selvhøytidelige. En BDOer er god med folk, vil andre vel og har «runde albuer». Det gir sosial trygghet og fin atmosfære å jobbe i.
  3. Utfordrer. BDO står ikke tilbake for noen hva gjelder kompetanse og kvalitet på tjenester vi leverer. Vi klatrer på Universums ranking for attraktive arbeidsgivere og vi tør å ta risiko ved å satse på nye områder. Et eksempel som viser våre ambisjoner og vilje til å investere, er at vi flytter inn i et av Norges mest attraktive kontorbygg i Bygdøy Allé i 2024. Det blir skikkelig stas!