Mange virksomheter opplever AI som et stort og krevende satsingsområde. Det er lett å bli overveldet, men løsningen ligger i å bryte AI-reisen ned i håndterbare steg.
En modell som gjør AI lettere å angripe
BDO har utviklet en modenhetsmodell for AI, basert på anerkjente rammeverk fra Gartner – men tilpasset norske forhold. Modellen deler AI-modning inn i fem nivåer, fra nysgjerrighet til systematisk bruk, og gir et tydelig veikart for hvordan virksomheter kan utvikle seg over tid.
Hvert steg i modellen representerer både økt kompetanse, mer strategisk tilnærming og ikke minst: høyere verdiskaping.
Hvor står norske virksomheter i dag?
Ifølge en fersk undersøkelse BDO har gjennomført blant bedriftsledere i handelsbransjen, oppgir én av tre at deres ansatte bruker AI-verktøy i jobbsammenheng. Likevel har kun én av fem virksomheter etablert retningslinjer for bruken.
Med andre ord: Mange har begynt å eksperimentere, men få har etablert struktur og retning. Uten klare rammer og strategisk forankring er det vanskelig å hente ut reell verdi av kunstig intelligens.
Ikke bare for de store
I en av våre andre undersøkelser, svarte over 80 prosent av de som har tatt i bruk AI i eiendomssektoren at de allerede opplever verdi i form av økt effektivitet, bedre datakvalitet og beslutningsstøtte. Likevel er det kun 14 prosent av aktørene som faktisk har startet med AI i praksis.
Dermed er det fremdeles gode muligheter for å være tidlig ute med en AI-strategi, selv om man ikke har kommet i gang enda. Og dette gjelder ikke bare de største virksomhetene:
Mange mindre virksomheter med manuelle prosesser og begrensede ressurser kan hente betydelige gevinster. Alt fra kontraktsgjennomgang og risikoanalyse til prosjektoppfølging og økonomiadministrasjon kan effektiviseres – og frigjøre tid til verdiskapende arbeid.