FASE 1 | FASE 2 | OVERGANGSFASE | |||
Fastsettelse av forenklingsgrep: April – mai 2025 | Innhenting av underlag: April – mai 2025 | Utarbeidelse av høringsutkast: Mai – juli 2025 | Offentlig høring av høringsutkast: August – september 2025 | Endelig levering til Europakommisjonen: Oktober 2025 |
|
Kilde: EFRAGs arbeidsplan for forenkling av ESRS. Presentert for JURI-komiteen i Europaparlamentet 5. juni. – efrag.org |
EU-kommisjonen har uttalt at dette skal behandles så raskt som mulig og senest 6 måneder etter vedtakelse av endringer som følge av omnibus (se illustrasjon lenger ned).
Forenklingsgrep
EFRAG trekker blant annet frem følgende forenklingsgrep:
Forenkling av dobbel vesentlighetsanalyse (DVA)
- Mer fokus på resultat av prosessen enn selve prosessen: Kompleksiteten i prosessen skal reduseres for å unngå unødvendige vurderinger. Det klargjøres at en DVA normalt starter med en analyse av forretningsmodellen for å identifisere de mest åpenbare materielle temaene. Dette skal også få følger for dokumentasjonen av resultatet av analysen.
- Tydeligere fokus på vesentlighet og at informasjonen skal være beslutningsnyttig. Vesentlighetsvurdering skal gjelde for alle datapunkter, også for datapunkter i ESRS 2 Generelle Opplysninger.
- Bedre veiledning om samspillet mellom påvirkninger, risikoer og muligheter (IRO-er) og vurdering av vesentlige temaer, bedre veiledning om hvordan risikoreduserende tiltak hensyntas og hvordan definere positive påvirkninger.
- Relevans og troverdighet løftes frem for å unngå overflødig og regelstyrt rapportering.
Bedre lesbarhet og integrering i selskapsrapportering
Erfaringer fra avlagte ESRS-rapporter så langt, har vært at mange er for detaljerte og lite brukervennlige, med blanding av vesentlig og uvesentlig informasjon, hvor foretakene har hatt vanskeligheter med å fortelle «sin historie». De ønsker mer fleksibel rapportering, med mulighet til å gi et sammendrag av vesentlig informasjon innledningsvis og større mulighet til å gi informasjon i vedlegg. Det skal også legges vekt på at informasjon ikke skal gjentas flere steder.
Endringer i obligatoriske opplysningskrav og struktur
Standardenes oppbygging med krav til opplysninger om policyer, tiltak og mål (PAT) både i den overordnede standarden (ESRS 2) og i de temaspesifikke standardene har bidratt til at standardene har vært komplisert å implementere. En del opplysningskrav vedrørende PAT har også vært for detaljerte. EFRAG varsler ulike grep for å forbedre dette, herunder vesentlig redusere obligatoriske opplysningskrav vedrørende PAT. Innføring av et tydeligere skille mellom obligatoriske krav og veiledende opplysninger er også et av grepene som varsles.
Lettelser i opplysningskrav
Det vurderes også andre lettelser i opplysningskrav som oppfattes som byrdefulle. Det foreslås for eksempel lettelser i opplysningskrav i situasjoner med organisatoriske endringer, samt lettelser i måleparametere når nødvendig input ikke er tilgjengelig. Også lettelser i kravet om å opplyse om forventede finansielle virkninger vurderes.
Økt samordning
EFRAG vurderer alle muligheter for økt samordning med andre standarder, da særlig mot bærekraftsstandardene fra International Sustainability Standards Board (ISSB). Også ytterligere samordning med rapporteringsgrensene i GHG-protokollen nevnes.
Reduksjon i obligatoriske datapunkter
EFRAG har gått gjennom alle ESRS-krav for å redusere antall obligatoriske datapunkter, med mål om å fjerne krav som ikke er vesentlige for brukerne eller gir begrenset tilleggsverdi. I tillegg kommer reduksjon av datapunkter som følge av planlagte forenklinger som nevnt over. EFRAG forventer at dette vil medføre en vesentlig reduksjon i obligatoriske datapunkter, med et mål om reduksjon på >50 %.
Veien videre
Hvilke forenklinger som blir foretatt i ESRS-ene er mest interessant for de foretakene som faktisk får plikt til å følge dem. Det er fortsatt ikke avklart hvor rapporteringsgrensene vil gå. Som kjent foreslo EU-kommisjonen at tersklene skulle øke, og at kun store foretak med mer enn 1000 ansatte skal ha plikt til å rapportere bærekraft etter CSRD/ESRS. Hvor grensene vil gå etter endt behandling i relevante EU-organer (EU-parlamentet og Rådet) er fortsatt uavklart.
Endelig tidspunkt for avklaringen er heller ikke satt. Vi ser imidlertid at det flere steder blir antydet en konklusjon i løpet av 2025.
Tidslinjen under viser sentrale milepæler knyttet til Omnibus-forslaget, inkludert forslaget om forenklede ESRS og vedtakelsen av direktivene «Stop-the-clock» og «Content Directive». Det er viktig å merke seg at enkelte av tidspunktene er foreløpige estimater og kan bli justert.
'Februar 2025 | 'April 2025 | '31. oktober 2025 | '31. desember 2025 (estimert) | 'Senest seks måneder etter ikrafttredelsen av Omnibus |
EU-kommisjonen presenterte Omnibusforslaget | Vedtakelse av «Stop-theclock» -direktivet som utsetter tidspunkt for rapportering for bølge 2 og 3 | EFRAGs forslag til forenkling av ESRS overlevert til Europakommisjonen | Vedtakelse av «Content Directive» (bl.a. terskler for rapporteringsplikt etter CSRD) | Europakommisjonens vedtakelse av forenklede ESRS gjennom en delegert rettsakt |