Skatteetaten har nylig avsagt en bindende forhåndsuttalelse, BFU 15/24, som omhandler merverdiavgiftsbehandlingen av driftstilskudd til kantiner. Uttalelsen får betydning for organisering av brukerbetalingen, og størrelsen på denne.
Utgangspunktet
Merverdiavgiftsloven har ingen særskilt lovregulering av bedriftskantiner eller kantinetilskudd, men det følger av en uttalelse fra Finansdepartementet fra 2001 og en langvarig praksis, at kantineoperatøren på nærmere vilkår kan fakturere et driftstilskudd til sin oppdragsgiver uten mva.
Dette driftstilskuddet anses da ikke som «omsetning» i merverdiavgiftslovens forstand.
I Skattedirektoratets prinsipputtalelse av 26. juni 2020 presiserte Skattedirektoratet at det foreligger to modeller for drift av kantiner, «management risk»-modellen og «management fee»-modellen:
- «Management risk»-modellen: Kantineoperatøren har full økonomisk risiko og mottar brukerbetaling direkte. Driftstilskuddet kan faktureres uten merverdiavgift.
- «Management fee»-modellen: Oppdragsgiveren (ofte arbeidsgiver) har hovedansvaret for driften og mottar ofte betaling fra brukerne. Driftstilskuddet må faktureres med mva.
Vi presiserer at disse begrepene nok må anses å være Skattedirektoratets konstruksjon, og var nok ikke innarbeidet i bransjen før denne uttalelsen.
Det er vanlig å organisere kantinedrift slik at arbeidsgiver dekker en vesentlig del av kostnadene, og den ansatte betaler gjerne også en del selv.
Det er ikke fradragsrett for merverdiavgift på mat og serveringstjenester. Det vil si at arbeidsgivere som får en faktura fra kantineoperatør ikke har fradragsrett for mva. Det er derfor av stor betydning om man organiserer seg slik at man slipper mva på denne fakturaen.
I den nylig avsagte BFU-en hadde kantineoperatøren og arbeidsgiveren/oppdragsgiveren inngått en femårig kontrakt med kantineoperatøren om drift av en bedriftskantine. Avtalen innebar at selskapet skulle tilby servering av mat i kantinen til de ansatte. Oppdragsgiveren forpliktet seg til å yte et årlig driftstilskudd til operatøren.
I tillegg skulle brukerne av kantinen, de ansatte, betale en egenandel for maten på kr 500 pr måned inkludert mva. Betalingen skjedde ved lønnstrekk og pengene ble umiddelbart overført til kantineoperatøren.
Hva kom Skattedirektoratet til?
Skattedirektoratet startet med å nyansere tidligere uttalelser hvor det er uttalt at man ikke er i «Management risk»-modellen når arbeidsgiver oppkrever betaling av de ansatte. Skattedirektoratet likestiller i denne saken lønnstrekket med betaling direkte fra den ansatte til kantineoperatøren, for eksempel via app eller bankkort.
Skattedirektoratet kommer allikevel i denne saken til at driftstilskuddet ikke kan faktureres fra kantineoperatør til arbeidsgiver uten mva.
Skattedirektoratet legger vekt på kantineoperatørens driftsrisiko. I denne saken var alle ansatte forpliktet til å være med på ordning, noe som reduserer operatørens risiko. Videre er størrelsen på brukerbetalingen et viktig moment. I denne saken var betalingen på kr 500 inkl mva i måneden per ansatt. Det var opplyst at dette ikke ville dekke råvarekostnadene til kantinen fullt ut. 500 kr per mnd inkludert mva tilsvarer ikke mye over kr 20 pr dag pr ansatt når vi hensyntar fridager.
Etter å ha vurdert betalingsordningen, driftsrisikoen og størrelsen på driftstilskuddet, har Skattedirektoratet konkludert med at kantineoperatøren ikke driver «kantinedrift som forestås av et selvstendig serviceselskap», det betyr at man er i «Management fee» modellen. Skattedirektoratet kom dermed til at driftstilskuddet måtte faktureres med mva.
BDO mener
Denne BFU-en gir noen viktige føringer for bransjen. Etter vår oppfatning er det den første BFU-en som ikke fortsetter en trend de siste årene med å stramme inn på muligheten for å bruk modellen med driftstilskudd uten mva.
- Det presiseres at lønnstrekk kan benyttes uten at det automatisk fører til at driftstilskuddet kantineoperatøren fakturerer skal være med mva.
- Brukerbetalingen må i hvert fall dekke råvarekostnadene. Det vil nok variere fra kantine til kantine, men vi antar at en kantine som serverer god og variert mat må vesentlig over kr 20 pr bruker pr dag eks mva for å dekke råvarekostnadene.
Det er fortsatt mange uklarheter på dette området. Vi håper Skattedirektoratet eller Finansdepartementet vil komme med avklaringer, og at man slipper at rettstilstanden stadig blir justert via enkeltvise uttalelser.
Inntil videre vil vi anbefale aktørene på området om å trå varsomt, og gjerne innhente egne BFU-er før man inngår nye avtaler hvor det legges til grunn at driftstilskuddet skal faktureres uten mva.
LES OGSÅ: