Dagens ordning gir fritak for merverdiavgift på kjøpesummen opp til 500 000 kroner. Nå foreslås det at grensen reduseres til 300 000 kroner fra 1. januar 2026 – med signaler om at hele fritaket kan fjernes i 2027.
Overordnet om regelverket
Utgangspunktet i merverdiavgiftsloven er at all omsetning av varer og tjenester er avgiftspliktig, med mindre det foreligger særskilte unntak eller fritak. Et av disse fritakene gjelder for omsetning og leasing av elbiler og er regulert i merverdiavgiftsloven § 6-8.
Etter dagens regelverk er omsetning av elbiler fritatt for merverdiavgift for den delen av kjøpesummen som ikke overstiger 500 000 kroner. Dersom kjøpesummen er høyere, ilegges merverdiavgift på det overskytende beløpet.
For leasing av elbiler gjelder et tilsvarende fritak, men her er det leasingvirksomhetens kostpris som er avgjørende. Dersom kostprisen er 500 000 kroner eller lavere, er leien fritatt for merverdiavgift. Er kostprisen høyere, skal det beregnes forholdsmessig merverdiavgift på leasingvederlaget basert på den delen av kostprisen som overstiger 500 000 kroner.
Hva innebærer regjeringens forslag?
I statsbudsjettet for 2026 foreslår regjeringen å fase ut merverdiavgiftsfritaket for elbiler i to trinn. Første trinn er å redusere dagens beløpsgrense for fritak fra 500 000 kroner til 300 000 kroner fra og med 1. januar 2026. Andre trinn er en mulig full avvikling av fritaket fra 2027.
Regjeringen fremhever blant annet at elbilpolitikken har vært svært effektiv, noe som har bidratt til at Norge har en høyere andel elbiler enn noe annet land og at andelen av nye personbiler har økt til om lag 95 prosent hittil i 2025. Samtidig understrekes det at merverdiavgiften skal sikre inntekter til staten, og at særordninger som fritak og reduserte satser svekker dette formålet. Fritaket for elbiler alene utgjør nå en skatteutgift på rundt 17,5 milliarder kroner årlig.
Når elbiler i dag er konkurransedyktige både teknologisk og prismessig, mener regjeringen at det ikke lenger er behov for like sterke økonomiske insentiver. For å sikre fortsatt konkurransekraft for elbiler, foreslås det samtidig økt engangsavgift på fossilbiler og økte drivstoffavgifter.
Aktuelle konsekvenser?
Dersom endringene for elektriske personkjøretøy trer i kraft fra 1. januar 2026, vil reduksjonen i beløpsgrensen fra 500 000 til 300 000 kroner medføre en økning i merverdiavgift på 50 000 kroner på biler som koster kr 500 000 eller mer i dag. I praksis vil dette gjelde for elbiler som leveres til kunde etter 31. desember 2025, og merverdiavgift skal da beregnes på den delen av kjøpesummen som overstiger 300 000 kroner.
Ved leasing skal merverdiavgift beregnes av leievederlaget med utgangspunkt i en kostprisgrense på 300 000 kroner for elektriske personkjøretøy som leveres etter 31. desember 2025. Det legges opp til en overgangsordning for leasingavtaler inngått før 1. januar 2026, hvor dagens beløpsgrense på 500 000 kroner fortsatt skal gjelde, forutsatt at kjøretøyet er levert til kunde før dette tidspunkt.
Fra vårt perspektiv i BDO har vi forståelse for at man ønsker å fase ut elbil-insentivene. Vi tror imidlertid det hadde vært bedre for bransjen å gjøre dette mer gradvis. Når biler blir 50 000 eller 75 000 kroner dyrere i løpet av juleferien, så gir det uheldige markedseffekter, og vil kunne føre til store svingninger i prisen på både nye og brukte biler.
Ønsker du å lese mer om de øvrige forslagene til endringer innen merverdiavgift og andre avgiftsområder, finner du mer informasjon i denne bloggen.
