4 av 5 handelsbedrifter ignorerer AI-fallgruve
4 av 5 handelsbedrifter ignorerer AI-fallgruve

Elisabeth Aspaas Runsjø er manager i BDO Advokater og ekspert på etikk, compliance og personvern innen AI.
Elisabeth Aspaas Runsjø er manager i BDO Advokater og ekspert på etikk, compliance og personvern innen AI.
– Selv om årets undersøkelse viser at AI-adopsjonen i handelsbransjen er økende, er andelen fortsatt lav og det viser at det er mange som ikke har sett det fulle potensialet i teknologien, sier partner og bransjeleder for handel i BDO, Kjell-Fredrik Kristiansen.
I årets undersøkelse svarer 27 prosent av virksomhetene at de har investert i AI. Blant de som har investert i AI er det flest som benytter teknologien til administrative oppgaver og markedsføring.
– I den andre enden av skalaen er det svært få som bruker AI til prissetting, kundereisen og produkt- og tjenesteutvikling. Dette indikerer at mange ikke fullt ut evner å utnytte teknologien på en effektiv og strategisk måte, sier Kristiansen.
I undersøkelsen svarer 36 prosent av respondentene at de ansatte bruker AI-verktøy i jobbsammenheng, men samtidig er bare snaue 20 prosents av bedriftene som har innført retningslinjer for bruk. BDO mener dette tyder på at handelsvirksomheter undervurderer både teknologien og hvor utbredt den er i egen virksomhet.
– Når hele fire av fem mangler retningslinjer for bruk, tyder det på at mange rett og slett ikke forstår hva slags teknologi de har sluppet inn i virksomheten. Mangelen på retningslinjer viser at mange fortsatt behandler AI som en «gimmick» fremfor et strategisk virkemiddel, sier Elisabeth Aspaas Runsjø, manager i BDO Advokater og ekspert på etikk, compliance og personvern innen AI.
Hun påpeker at når butikksjefer, markedsførere og kundeservice-medarbeidere tar i bruk AI-verktøy uten at ledelsen har oversikt, er det ikke lenger kun et IT-prosjekt, men et spørsmål om styring, internkontroll og ansvarlig bruk.
– Når bare 36 prosent oppgir at ansatte bruker AI-verktøy i jobbsammenheng, må vi stille spørsmålet: Er det det reelle bildet – eller skjer det langt mer bruk av for eksempel ChatGPT enn ledelsen er klar over? Når slike verktøy bare er et tastetrykk unna, er det god grunn til å tro at bruken på jobb er underrapportert. I så fall blir behovet for tydelige interne retningslinjer ikke bare viktig, men helt nødvendig, sier Runsjø.
– Den største trusselen med AI i handelsbransjen nå er ikke teknologien, men ubevisste ledere. Når handelsledere ikke vet hvordan, eller om, AI i det hele tatt brukes i deres egne kampanjesystemer, kundeklubbplattformer eller nettbutikker, er det ikke teknologien som er problemet. Det er mangel på innsikt, styring og ansvarlighet – og det er ledelsens ansvar å gjøre noe med det, sier Runsjø, og fortsetter:
– En datalekkasje eller feilbehandling gjort av AI kan være nok til å utløse tilsynsbesøk, sanksjoner, millionbøter og svekket omdømmet – og i dagens konkurranse er tillit og etterlevelse avgjørende.
Les mer om hvilke muligheter som finnes rundt kunstig intelligens.