Handelsundersøkelsen 2025

Økonomisk optimisme, men sårbarhet for digitale trusler

Etter flere år med usikkerhet viste fjorårets handelsundersøkelse at de fleste bedrifter ventet en stabil utvikling. Årets undersøkelse viser enda større optimisme, med økt tro på økonomisk stabilitet og omsetningsvekst, drevet av reallønnsvekst og høyere kjøpekraft hos konsumentene. 

I BDO er handel en prioritert og viktig bransje, og de siste årene har vi fulgt bransjen tett med vår omfattende handelsundersøkelse, hvor vi har gjennomført intervjuer og spørreundersøkelser med 500 ulike beslutningstakere i handelsbransjen. Dette har vi gjort for å ta pulsen på bransjen akkurat nå – og ikke minst for å se hva som kan forventes fremover. 

Ett av hovedfunnene vi ser av årets undersøkelse er en økt optimisme for fremtiden. Respondentene svarer at de har tro på økonomisk stabilitet og omsetningsvekst fremover, drevet av økt volum som følge av blant annet reallønnsveksten og økt kjøpekraft hos konsumentene. 


Øker fortsatt utsalgsprisene

I årets undersøkelse oppga 53 prosent at de forventer at egen omsetning vil øke de neste 12 månedene, opp fra 37 prosent i fjorårets undersøkelse. Samtidig er det 11 prosent som forventer nedgang i omsetningen, ned fra 13 prosent i fjor. 

Denne utviklingen tyder på at bransjen har troen på at kundene vil fortsette å trekke til butikkene, til tross for urolige tider. 

Undersøkelsen viser også at bedrifter fortsatt hever utsalgsprisene som følge av økte kostnader. Likevel er muligheten til å velte kostnader over på forbrukerne nå mer begrenset enn tidligere, på grunn av sterk priskonkurranse. Noe som gir en krevende balansegang mellom å sikre lønnsomhet og opprettholde konkurransedyktige priser. 


Bærekraft - ikke lenger et konkurransefortrinn?

Når det kommer til bærekraft, opererer handelsvirksomheter nå i et landskap der regulatoriske endringer skaper økt usikkerhet, og vet ikke hvilke rapporteringskrav de faktisk må etterleve de neste årene. Kun 34 prosent av selskapene oppfatter bærekraft som en konkurransefordel, en drastisk nedgang fra tidligere undersøkelser. Dette til tross for at mange sier at kunder, investorer og andre fortsatt stiller krav. Handelsbransjen står samtidig overfor nye krav til gjenbruk og sirkularitet. Vi tror at de som velger å ligge i forkant av kravene, vil få store konkurransefordeler i en mer sirkulær økonomi.


En tredjedel har ikke beredskapsplan

IT-sikkerheten er fortsatt et viktig tema i handelsbransjen. Det viser seg at nesten en tredjedel ikke har noen beredskapsplan å iverksette om de blir utsatt for et dataangrep. Dette viser en betydelig sårbarhet i bransjen, spesielt med tanke på det dynamiske trusselbildet med stadig nye svindelmetoder som AI-baserte angrepsverktøy og fremveksten av «Cybercrime-as-a-Service» (CaaS). For en handelsbedrift kan et dataangrep gi både driftsforstyrrelser og nedetid, og potensielt føre til store inntekts- og omdømmetap. 

Vi har i årets undersøkelse sett på AI i handelsbransjen spesifikt, og selv om AI-adopsjon i bransjen øker, har mange fortsatt ikke sett det fulle potensialet i teknologien. Samtidig mener vi at mange handelsvirksomheter undervurderer hvor utbredt bruk av AI er i deres egen virksomhet. Når bare én av tre handelsledere tror at AI brukes av ansatte, og fire av fem bedrifter mangler retningslinjer på bruk tyder det på at mange rett og slett ikke forstår hva slags teknologi de har sluppet inn i virksomheten. 


handelsundersøkelsen


handelsundersøkelsen 2025



Kontaktpersoner:

Kjell-Fredrik Kristiansen, BDO

Kjell-Fredrik Kristiansen

Partner Revisjon
Kontakt
Lasse Andersen, BDO

Lasse Andersen

Partner Revisjon
Kontakt
Sejla Crnalic, BDO

Sejla Crnalic

Senior Manager Revisjon
Kontakt

Kontakt oss

Har du spørsmål eller ønsker du en uforpliktende samtale med en av oss? Ta kontakt ved å fylle ut skjemaet under og vi kommer tilbake til deg innen kort tid. 

Nysgjerrig på mulighetene i BDO?
Les mer om våre kompetanseområder, karrieremuligheter og ledige stillinger.

Drøm det. Gjør det.