Asfaltdrømmen er blitt virkelighet med BDO som støttespiller
Asfaltdrømmen er blitt virkelighet med BDO som støttespiller

Jon-Anders Brevik, senior manager i BDO, husker godt hva han tenkte da han hørte om Arctic Asfalt for første gang. Året var 2013. På en avsidesliggende gård på Kløfta, planla noen karer å starte med asfalt.
«Disse drømmer stort. Dette er urealistisk», tenkte den sindige regnskapsføreren.
12 år senere står han midt i et grustak på Jessheim iført dressbukse og hjelm. Rundt seg har han tonnevis av grus på alle kanter. Den ene anleggsmaskinen etter den andre kommer kjørende inn på området. Breviks opprinnelige skepsis er snudd til nesegrus beundring.
– Det er utrolig kult alt de har fått til her, sier han.
Med seg har Jon-Anders regnskapskonsulent Britt Eva Kinn fra BDOs lokalkontor på Lillestrøm. Daglig leder Sjur Hansen tar imot med fast neve og et stort smil.
Sammen med broren Cato Rude-Hansen og partner Bjørn Pedersen, har Sjur alltid hatt en drøm. Drømmen om egen asfaltfabrikk. I 2013 la selskapet asfalt, men i bakhodet lå hele tiden drømmen om egen fabrikk.
Ti år senere ble drømmen en realitet.
– Å produsere asfalten selv gir en annen form for kontroll. Nå produserer vi gjennom et eget selskap, Jessheim Asfalt, til eget behov, men også for salg til andre som vil hente asfalt, sier Sjur Hansen og understreker:
– Det er viktig å huske at asfalt er ferskvare.
NATURLIG VALG: Med en oppvekst i en familie som drev innenfor asfaltbransjen, var veien til samme bransje kort for både Sjur Hansen og broren Cato. I dag driver de sammen med Bjørn Pedersen en virksomhet med rundt 60 ansatte.
Asfalten kan nemlig ikke lagres. Anleggsmaskinene som ruller inn på området, forsvinner raskt ut igjen. Et raskt stopp på et nøyaktig tilmålt sted er alt som skal til. Et tomt lasteplan fylles raskt opp av en blanding av tørket stein og hydrokarbonet bitumen. Svart røyk stiger til værs. Ny asfalt er straks klar for å legges ut.
Arctic Asfalt jobber primært i entreprenørmarkedet i Oslo og Akershus. Asfalten som produseres på Jessheim, selges også til andre asfaltleggere i området. På fabrikken produseres over 130.000 tonn asfalt årlig.
Bedriften har vokst kraftig de siste årene. Hele tiden med hjelp til økonomitjenester fra BDO Business Services. Arctic Asfalt vil drive med asfalt, ikke økonomi. Derfor har de rett og slett ingen egen økonomiavdeling. Den jobben tar BDO seg av.
– For oss handler det om trygghet. Økonomi er et fag på samme måte som at asfalt er et fag. Vi har valgt å fokusere på det vi kan, og får eksperthjelp fra BDO med alt som har med økonomi å gjøre, sier Hansen.
LANG ERFARING: Britt Eva Kinn har jobbet som regnskapsfører i 40 år. Siden 2017 har hun jobbet som regnskapskonsulent hos BDO på Lillestrøm og hun er én av fire i et skreddersydd team fra BDO som jobber med lønnsvirksomhet og regnskap for selskapene i Arctic-konsernet.
Samarbeidet mellom Arctic Asfalt og BDO strekker seg flere år tilbake. Tilbake til regnskapskontoret Siffer, som ble kjøpt av BDO. For et asfaltselskap i vekst passet det som hånd i hanske å få jobbe med et større selskap med et større fagmiljø.
– Det vi leverer av tjenester til asfaltvirksomheten nå, hadde vært «overkill» da vi startet samarbeidet. De har vokst jevnt hele veien, og vi har vokst sammen med dem. Vi har hele tiden forsøkt å levere etter gjeldende behov, sier Brevik.
BYTTET NAVN: Tidligere var navnet BDO Regnskap. Etter hvert som tjenestetilbudet bare ble større og større, var ikke navnet lenger dekkende. Dermed ble det BDO Business Services. Den lokale avdelingen ledes av Senior Manager Jon-Anders Brevik.
Suksessen til Arctic Asfalt er et resultat av målrettet og dedikert arbeid over lang tid. Det er asfalt de skal være best på.
Derfor har økonomirådgivingen fra BDO betydd mye. Spesielt gjelder dette all form for rapportering.
– Det er utrolig viktig for oss at alt er så forståelig som mulig, men også at det er tall vi kan stole på. Vi vet jo at tallene finnes, men spørsmålet er ofte hva de egentlig betyr i praksis, sier Sjur Hansen og legger til:
– For oss er det mye enklere å forstå betydningen av om en graf går opp eller ned, enn masse ulike tall i et regneark. Her er både systemene BDO leverer og menneskene avgjørende for oss.
Det er i underkant av ti personer med ulik faglig bakgrunn i selskapets ledergruppe.
– Hvis jeg skulle holdt på med økonomien selv, hadde hele arbeidsdagen min gått med til dette. Hjelpen fra BDO forenkler arbeidshverdagen vår.
TETT OPPFØLGING: Britt Eva kjenner virksomheten godt. Hun har kontakt med «asfaltgutta», som hun kaller dem, flere ganger i uka. Både telefonrøret og e-postkontoen kan til tider gå varm, men den tette oppfølgingen er noe av det Sjur og Arctic Asfalt setter aller størst pris på.
Det er ikke bare systemene og rapportene som er viktige for Arctic Asfalt. Menneskene i BDO er minst like viktige. Det er de som kommer med gode råd om hva virksomheten kan gjøre annerledes og mer effektivt.
Han trekker frem periodisering av kostnader som et konkret eksempel. Asfaltbransjen er preget av store sesongvariasjoner. Mye vedlikeholdsarbeid skjer vinterstid. Det sørger for at alt utstyr fungerer optimalt resten av året.
– Det handler ikke om at tallene forandrer seg, men rett og slett om å vise de frem på en annen måte. Jeg liker at BDO hele tiden har et kritisk blikk rundt hva vi kan gjøre bedre, sier Hansen.
Etter stor vekst de siste årene, er kontroll et sentralt stikkord for Arctic Asfalt fremover. Kontroll over personell, vedlikehold, transport og logistikk.
– Vi lever i en bransje med små marginer. Forskjellen på om du snubler litt hver måned eller har kontroll, kan utgjøre mye i det store bildet, sier Hansen.
Selv om fokuset forandres noe, blir gode rapporteringssystemer og menneskelige relasjoner minst like viktig i tiden fremover.
– Det er så viktig at alt er forståelig. Jeg får ikke understreket det nok. Om alt med økonomi bare er forståelig for en regnskapsfører blir det helt meningsløst for oss, sier Hansen og legger til:
– Slik er det ikke med BDO.
UT PÅ TUR: Medarbeiderne hos BDO tar ofte turen ut av kontordøra og besøker kundene på deres hjemmebane. Det mener Britt Eva Kinn og Jon-Anders Brevik gjør at de får et enda bedre innblikk i kundenes hverdag.