Handelsbransjen forventer økt omsetning i år

Økt tollpress og politisk uro ser ikke ut til å ha skremt handelsbransjen. I årets handelsundersøkelse melder over halvparten at de forventer at egen omsetning vil øke det neste året.

Senior manager Revisjon i BDO, Sejla Crnalic.

– Denne utviklingen tyder på at bransjen har større tro på økonomisk vekst og at kundene vil fortsette å trekke til butikkene til tross for urolige tider, sier partner i BDO og bransjeleder for handel, Kjell-Fredrik Kristiansen og forklarer: 

- Respondentene oppgir at optimismen i stor grad er drevet av økt volum som følge av blant annet sterk reallønnsvekst og økt kjøpekraft blant kundene. 


Høyere utsalgspriser

Kristiansen trekker frem at varehandelen er en av de største næringene i norsk økonomi. Kjell-FredrikKjell-Fredrik Kristiansen

- Varehandelen er tett knyttet til husholdningens forbruk og økonomiske trygghet, og den er derfor en viktig temperaturmåler på den økonomiske utviklingen i Norge, sier han. 

Årets handelsundersøkelse viser blant annet at så mange som 75 prosent av respondentene har hevet utsalgsprisene i stor eller noen grad det siste året, noe som er på nivå med tidligere år . 

En pris- og volumsjusteringsgraf fra Statistisk sentralbyrå (SSB) tidligere i år viser at prisen i bransjen går opp, men at volumet har vært flatt. 

Tallene fra årets handelsundersøkelse kan likevel tyde på at dette endrer seg.

- Basert på svarene ser det nå ut til at bransjen endelig forventer volumvekst igjen. Hele 75 prosent svarer at det er økt volum, og ikke økte priser, som i hovedsak driver forventningene om omsetningsvekst, sier Kristiansen og legger til:

- Økningen i volum ser ut til å henge sammen med forbedret kjøpekraft hos kundene og endringer i kundeadferd. 


Krevende balansegang

Over tid har norske bedrifter opplevd økte kostnader og vedvarende høy inflasjon. 

- Når vi spør bedriftene hva det er som driver kostnadsøkningene, peker flertallet på høyere lønnskostnader, transport- og leiekostnader, samt en svekket kronekurs, sier senior manager i Revisjon, Sejla Crnalic. 

Hun trekker likevel frem at mange i bransjen ikke har muligheter til å ta alle kostnadsøkningene ut i sin helhet i markedet med dagens konkurranse:

- Det gir en krevende balansegang mellom å sikre lønnsomhet og opprettholde konkurransedyktige priser. 


Vil du lese hele Handelsundersøkelsen? Den finner du her.