Også mindre eiendomsaktører kan hente store AI-gevinster
Også mindre eiendomsaktører kan hente store AI-gevinster

Sigmund Olav Lie (t.v.) og Petter Sandstad Torgersen.
Sigmund Olav Lie (t.v.) og Petter Sandstad Torgersen.
Undersøkelsen viser også at kun 14 prosent i bransjen har tatt teknologien i bruk, og at en av årsakene er at de ikke har nok kompetanse til å se hva de får igjen – og på hvilken måte teknologien kan bidra til lønnsomhet i virksomheten.
Kunstig intelligens endrer måten vi jobber på. Ved å benytte teknologi til å effektivisere prosesser, sikre datakvalitet og beslutningsgrunnlag, har de fleste virksomhetene mye å hente på å forstå verdien teknologien vil gi dem.
Mange tror ny teknologi er noe de største aktørene tar i bruk og investerer i, men kunstig intelligens kan gi mindre virksomheter med ressursknapphet stor effektiviseringsgevinst. Dette gjelder også innenfor eiendomsbransjen.
– Den stadige utviklingen av tekniske komponenter i bygninger gir økt tilgang på data. Flere av kundene våre ser at kunstig intelligens kan hjelpe dem med å utnytte dataene bedre og gjøre bedriften mer lønnsom. Og det er bare en av mange måter eiendomsbransjen kan utnytte teknologien på, forteller partner og bransjeleder for eiendom i BDO, Sigmund Olav Lie.
BDOs undersøkelse viser at de vanligste gevinstene eiendomsaktørene opplever ved bruk av kunstig intelligens er økt effektivitet og reduksjon av manuelle prosesser. I tillegg trekkes økt kvalitet og bedre beslutningsgrunnlag frem.
Petter Torgersen er leder AI Center of Excellence i BDO og jobber tett med BDOs eiendomskunder. Han rådgir dem med effektivisering og systemer tilpasset de ulike kundene.
– Mange undervurderer kvalitetspotensialet bruk av AI har. Ved å redusere manuelle prosesser får du mer tid til å jobbe med de oppgavene som faktisk gir verdi. Ved å bruke AI til å identifisere risiko og gi mer innsikt i dataene dine, vil også kvaliteten på beslutningsgrunnlaget øke. Et eksempel er å bruke AI til å gjennomgå avtaler og kontrakter for å identifisere mulige risikoer som bør undersøkes nærmere. Dette kan redusere tvister i prosjekter som følge av uklar ansvarsdeling, sier Torgersen.
Det viktigste for dem som ennå ikke er i gang er å starte.
– Stadig flere skjønner at det ligger et effektiviseringspotensial i å ta i bruk kunstig intelligens, og at de har flere manuelle prosesser som kan forbedres. Dette gjelder særlig innen administrative oppgaver som økonomi, prosjektoppfølging og anbud. Utfordringen ligger i å vite hvor og hvordan de skal komme i gang, forteller Torgersen.
Bygg kompetanse og bli kjent med teknologien. For å kunne forstå mulighetsrommet er det viktig å kjenne til den underliggende teknologien.
– Dette kan gjøres gjennom aktiv kursing og testing av løsninger. Det er mange gratisløsninger tilgjengelig. Ved å bruke disse løsningene får man større forståelse for mulighetene og utfordringene, forteller Torgersen.
Han legger til at om man bruker gratisløsninger er det viktig at man gjør dette med ikke-sensitiv informasjon og til ikke-kritiske prosesser.
Slipp til ansatte som viser interesse. Gi ansatte som er interessert i teknologien mandat og tid til å utforske og teste teknologiene.
– Gi de interne tech-ambassadørene rom og arenaer til å dele erfaringer med resten av organisasjonen. På den måten vil de spre inspirasjon og kompetanse i virksomheten, sier Torgersen.
– Vår erfaring tilsier at de som bruker AI til virksomhetsspesifikke bruksområder får størst verdi til lavest kostnad, forteller Torgersen.
Han oppfordrer derfor til å fastsette en strategi for hva dere ønsker å oppnå og å kartlegge hvilke prosesser som kan dra nytte av teknologien.
– Begynn med det som gir høyest verdi til lavest kostnad. Et godt sted å starte er å evaluere prosesser som er preget av manuelle og lite verdiskapende aktiviteter, råder han.
Kom i gang og prøv dere frem.
– Å lykkes med AI skjer ikke over natten. For å få verdi av teknologien må man ta aktivt grep og prøve seg frem. Det er ikke sikkert man lykkes på første forsøk, men man tar med seg læring som vil gjøre det enklere å navigere, avslutter AI-eksperten.