Bærekraftig omstilling uten kaos

Del 3: Sett en strategi og plan

I denne artikkelen har vi samlet tre tips til hvordan du kan omgjøre prioritering, mål og planer for bærekraftsarbeid om til konkrete oppgaver og oppfølgingspunkter for organisasjonen.

De tre foregående artiklene i denne serien har gitt dere tips om å «sette ord» på bærekraftsabreidet deres. Disse har handlet om å kartlegge forventninger og krav for så å prioritere de mest viktige områdene, definere mål og sette en plan for hvordan dere skal nå målene. Nå skal ordene omgjøres til handling, det handler om å iverksette planen dere har laget.

Denne artikkelen er fjerde del i en artikkelserie hvor vi deler tips og erfaringer om et helhetlig og meningsfullt bærekraftsarbeid for virksomheter, slik at du kan ta steget med enten å starte på eller løfte dette arbeidet i egen bedrift. I forrige artikkel beskrev vi hvordan dere kan sette en plan for bærekraftsarbeidet. I denne artikkelen deler vi tips som kan hjelpe dere med selve iverksettingen av planen. 

Når vi i denne serien snakker om bærekraft, mener vi det helhetlige begrepet som omhandler både miljømessige og sosiale forhold, samt forretningsskikk (ofte forkortet ESG). 

Bloggserien vil følge stegene i det vi kaller «styringshjulet for godt bærekraftsarbeid»:

Figur 1. Styringshjul for godt bærekraftsarbeid. Illustrasjon av BDO AS

Tips 1. Bærekraftsarbeidet er ikke et «one (wo)man show»

Du skal ikke bli sittende med ansvaret for å gjennomføre bedriftens bærekraftsarbeid alene. Ansvaret for å gjennomføre tiltak og iverksette planen må delegeres til de avdelingene og funksjonene som har ansvaret for de prioriterte områdene allerede. 

Hvis dere for eksempel skal prioritere å jobbe med reduksjon av klimagassutslipp fra produksjonen, må både de som jobber med design av produktet, innkjøp av materialer og selve produksjonen få eierskap til målene dere skal nå og bidra med innspill til tiltakene som bør gjøres. 

Det kan være lurt å samle ansatte til felles workshops, idédugnader eller lignende for å la de som faktisk må gjøre jobben komme med sine innspill. Dette vil også bidra til å forankre arbeidet hos avdelingene som skal bidra inn.

Ledelsen har en avgjørende rolle for å sikre at dere lykkes med gjennomføringen. De bør følge opp progresjon og delegere tilstrekkelig   med midler, ressurser og tid til at arbeidet faktisk er gjennomførbart. 


Tips 2. Forplikt dere til løpende oppfølging

Arbeidshverdagen har en tendens til å ta over, og man glemmer/får ikke tid til å følge opp tiltak og ideer. Et godt tips er derfor å forplikt dere – både i ledergruppen og på avdelingene – til løpende statusoppfølging. 

Dere kan for eksempel ha et fast agendapunkt på ukentlige/månedlige ledermøter der de ansvarlige rapporterer på fremdrift på ulike tiltak og progresjon mot målsettingene. Da har dere også mulighet til å få tatt løpende beslutninger ved eventuelle hindringer på veien. 

Hver avdeling som har ansvar for å følge opp et bærekraftsområde, bør ha tilgang til samme statusoppfølging. 

Vi anbefaler å sette opp en måltavle. Dere kan for eksempel sette opp et dashbord i Power BI som kan deles med alle i bedriften gjennom deres kommunikasjonskanaler. Det kan være på infoskjermer, månedsmøter, allmøter og lignende. Da får alle muligheten til å se hvordan dere ligger an med å implementere ulike tiltak og nå målene som er satt. Dette kan bidra til å skape et større fellesskap for bærekraftsarbeidet, noe som kan motivere ansatte til å komme med flere ideer som er verdt å prøve ut. 


Tips 3. Del suksesshistorier og lær av feil

Etter hvert som dere har gjennomført noen tiltak og følger opp status, sørg for at dere tar dere tid til å anerkjenne arbeidet som er gjort. Det er lov til å unne seg litt feiring når dere har nådd en milepæl. 

Det er kanskje like viktig å lære av feil, som å feire seirene. Hvis dere ser at noen tiltak ikke gikk an å utføre eller ikke vil gi ønsket progresjon mot målsettingene; stopp opp og ta dere tid til å evaluere hva som ikke fungerer. Hvorfor ble tiltaket feil? Hvorfor gir det ikke ønsket resultat? Hvordan kan vi justere på planen, men likevel komme i mål? 

Erfaringene dere gjør dere med både det som går bra og det som går mindre bra, må deles. Både for at andre kan bli inspirert av suksesshistoriene, men også for at andre skal slippe å gjøre samme feil. 

Da håper vi at du har fått noen tips om hvordan dere i din bedrift skal gå i gang med selve arbeidet! I neste artikkel vil vi dele tips om hva dere bør tenke på når dere skal måle effekten av arbeidet som har blitt lagt ned. 


Riktig lykke til med arbeidet, og på gjensyn! 




Les mer: