Blogg: Bærekraftig omstilling uten kaos

Del 2: Definere mål

Dersom bærekraftsarbeidet i virksomheten ikke har mål og mening, risikerer dere å ha ulike forventninger til arbeidet, dra i ulike retninger og bruke midler på tiltak som ikke gir ønsket effekt. I et strukturert og godt bærekraftsarbeid, må dere vite hvor dere skal. Dette artikkelen gir råd om hvordan dere kan sette smarte mål for bærekraftsarbeidet. 


«The trouble with not having a goal is that you can spend your life running up and down the field and never score.»
― Bill Copeland




I denne artikkelserien deler vi tips og erfaringer om et helhetlig og meningsfullt bærekraftsarbeid for virksomheter, slik at du kan ta steget med enten å starte på eller løfte dette arbeidet i egen bedrift. Den andre artikkelen i serien handler om å definere mål. 

Les mer: Del 1 i artikkelserien: Kartlegging
 

Når vi i denne serien snakker om bærekraft, mener vi det helhetlige begrepet som omhandler både miljømessige og sosiale forhold, samt forretningsskikk (ofte forkortet ESG). 

Bloggserien vil følge stegene i det vi kaller «styringshjulet for godt bærekraftsarbeid»:

Figur 1. Styringshjul for godt bærekraftsarbeid. Kilde BDO AS

Klare, oppnåelige og meningsfulle mål vil både bidra til at dere jobber i samme retning, og det kan gi dere den motivasjonen og fokuset dere trenger for å lykkes i arbeidet. Det finnes mange måter å jobbe med å definere målsettinger på. En enkel metodikk å følge, er SMARTE mål. 

SMARTE mål

Når dere skal definere målsetninger for de prioriterte områdene for bærekraftsarbeidet, kan det være fornuftig å ha «SMARTE» mål i bakhodet for å fokusere innsatsen deres slik at dere kan bruke tid og ressurser produktivt, som kan øke sjansene for å oppnå det dere ønsker å klare i bærekraftsarbeidet.

SMARTE mål er en huskeregel på å definere mål som er:

S

Spesifikke
Veldefinerte, klare og entydige

M

Målbare
Kvantitativt dersom mulig, eventuelt etterprøvbare på andre måter

A

Aksepterte
Felles forståelse i bedriften, hos ledelse og andre viktige interessenter

R

Realistiske
Ambisjonsnivået på målene skal være oppnåelige basert på f.eks. kapasitet, ressurser og tid

T

Tids- og kostnadsavgrensede
Målene må kunne gjennomføres innen en gitt tidsperiode (og innenfor gitte økonomiske rammer)

E

Enkle
Målene må formuleres kort og konsist slik at alle forstår dem


Noen tips til arbeidet med å definere mål

Her er noen tips til hva du bør tenke på i arbeidet med å sette mål for din bedrifts bærekraftsarbeid:

  • Involver de som skal bidra til å nå målet! Tidlig involvering i slike prosesser vil bidra til å øke forståelsen og eierskapsfølelsen til hva dere sammen skal jobbe for å oppnå. 
  • Skap forståelse for «hvorfor». Hvis medarbeidere skal føle et engasjement for å bidra til å endre, utvikle, redusere eller øke noe, er det viktig at alle involverte forstår hvorfor dette skal gjøres og hvordan akkurat sin rolle er sentral i dette arbeidet. Gi alle en som trenger en opplæring i både hva bærekraftsarbeidet til bedriften omhandler, hvorfor dette er viktig å prioritere og hva konkret den enkelte skal bidra med. 
  • Bryt ned store mål. Det å «bryte ned elefanten» i mindre deler gjør at det hele føles mer håndterbart, og det blir enklere å se hvor dere skal begynne. 
  • Visualiser målene! Lag en enkel graf eller et diagram for å illustrere både dagens status og hvor bedriften skal fremover slik at alle får et bilde på hvor dere skal.  
  • Avklar hvordan progresjon skal måles. Dersom dere kan se progresjonen mot målene underveis, vil det sannsynligvis styrke motivasjon og engasjement. Definer hvordan progresjon skal måles allerede når dere definerer målene. Kreves det et eget verktøy eller oppsett (for eksempel et klimaregnskap), eller må data hentes inn fra personalsystemet eller andre kilder? 
  • Sørg for riktig ambisjonsnivå i tråd med interessenters forventninger. Et eksempel: Om dere har en viktig kunde som har mål om å redusere klimagassutslipp i verdikjeden, vil de kreve tiltak og dokumentasjon fra dere. Da bør dere sette mål for kutt av klimagassutslipp i egen drift og i deres leverandørkjede  
  • Husk at ambisjonsnivået må ha en sammenheng med kapasitet og ressurser. «R»-en (realistisk) i SMARTE mål er viktig å huske på. Det er lett å bli revet med og skape store vyer, men er dere for ambisiøse sammenlignet med kompetanse, tid og midler, vil dere ikke nå målene dere setter. Og er det noe som fort dreper motivasjonen med å jobbe med utvikling, så er det mål som det snakkes mye om, men som faser ut i intet. 


Vitenskapsbaserte mål

Særlig knyttet til klima- og miljømessige forhold, er det lurt å se til etablerte rammeverk og veiledninger for å sette vitenskapsbaserte mål. 

Science Based Targets Network (SBTN) er en del av en bredere bevegelse for å hjelpe selskaper og byer med å sette vitenskapsbaserte mål for både klima og natur der blant annet organisasjoner som WWF, UN Global Compact og World Economic Forum er bidragsytere.  

Det er utarbeidet rammeverk for å sette vitenskapsbaserte mål relatert til følgende områder; 

  • Klima. Reduksjon av klimagassutslipp i tråd med Parisavtalen og 1,5 °C-målet.
  • Ferskvann. Bærekraftig bruk og beskyttelse av ferskvannsressurser, inkludert vannforbruk, vannkvalitet og økosystemhelse.
  • Arealbruk. Reduksjon av negativ påvirkning fra arealbruk, inkludert avskoging, jordforringelse og konvertering av naturlige habitater.
  • Biologisk mangfold. Beskyttelse og gjenoppretting av arter og økosystemer, med mål om å stanse og reversere tap av biologisk mangfold.
  • Hav. Bærekraftig bruk og bevaring av marine økosystemer, inkludert påvirkning fra forurensning, overfiske og klimaendringer


Dersom din virksomhet har noen av disse områdene som prioriterte bærekraftsforhold, anbefaler vi å se nærmere på veiledningene fra SBTN. Der finner dere både nyttige verktøy som dere kan bruke til målsettingen, i tillegg til bransjespesifikke veiledninger bransjer, blant annet for tekstil og fottøy, bygg og anlegg, eiendom, sement- og stålproduksjon, transport (luft, land og maritim) og kraftproduksjon. 

Vi håper du har blitt litt klokere eller fått noen nye ideer på hvordan du kan gi bærekraftsarbeidet en mer tydelig retning. Vi ønsker dere riktig lykke til med arbeidet, og på gjensyn i neste artikkel! Da skal vi bygge videre på målsettingen med å legge en plan. 


Les også: 

Hvordan kan små og mellomstore bedrifter sette gode klimamål?