Fortell historien om bærekraftsarbeidet ditt
Hvis vi tenker på styringshjulet (i figur 1) som et årshjul, bør dere oppsummere bærekraftsarbeidet ved slutten av året.
Mange virksomheter utarbeider en bærekraftsrapport for å fortelle omverdenen om hva de har oppnådd i bærekraftsarbeidet sitt i det foregående året. En godt utført bærekraftsrapport kan gi interessentene dine god innsikt i deres prioriteringer, hva dere har oppnådd og veien videre.
Sørg for at historien din baseres på fakta og relevans
For å sikre at bærekraftsrapporteringen blir troverdig, anbefaler vi å følge noen prinsipper. De fleste rammeverk for bærekraftsrapportering viser følgende prinsipper for å forebygge rapporter som kan oppleves som grønnvasking:
- Relevans – Fokuser på innhold som er viktig for bærekraftsarbeidet deres, altså de prioriterte områdene dere har jobbet med. Inkluder informasjon om betydningsfulle hendelser som har oppstått i løpet av året. Fortellingen skal reflektere både den positive og negative påvirkningen deres virksomhet har hatt på miljø og mennesker.
- Fakta – få «harde tall» og fakta på bordet. Det er mye lettere å oppgi troverdige og transparente påstander om dere kan vise til faktiske målinger. Det kan også være nyttig å vise til sammenligninger over tid, – enten med egne målinger eller med målinger fra bransjen, for å vise utviklingen deres.
- Etterprøvbart – Dere bør bruke data og fakta som kan verifiseres.
- Forståelig – Bærekraftsrapporten kan være relevant for mange ulike målgrupper. Ansatte, fremtidige ansatte, eiere, kunder, samarbeidspartnere, myndigheter, interesseorganisasjoner, lokalsamfunn og privatpersoner som deg og meg er alle eksempler på interessenter som ønsker å lese om deres bærekraftsarbeid. Skriv derfor enkelt og forståelig. Unngå tekniske begreper uten forklaring eller stammespråk fra bransjen. Vurder også om informasjonen kan forklares bedre ved hjelp av bilder, figurer eller grafer i stedet for bare tekst.
- Balansert og nøytralt – dette er et veldig viktig prinsipp for hvordan leseren opplever historien din. Fortell like mye om det dere ikke fikk til som det dere oppnådde. Dersom dere dysser ned det negative og fremhever det positive, vil det oppfattes som at grønnvasking.
Bærekraftsrapporten fortjener ikke å samle opp støv i en skuff
Arbeid med bærekraftig utvikling krever for mange bedrifter innovasjon, nye ideer og vilje til å prøve noe helt nytt for å få bukt med utfordringer og problemstillinger. Dette er arbeid som fortjener å bli løftet frem, synliggjort og fortalt både eksternt og internt.
Lag en plan og struktur for å fortelle om bærekraftsarbeidet også til egne ansatte. Skal dere holde motivasjon og søkelyset oppe på videre bærekraftsarbeid, er det viktig å orientere om status, progresjon, måloppnåelser og videre prioriteringer fremover.
Dette er ikke et arbeid som skal støve ned. Dette er arbeid som vi alle trenger at bedrifter løfter opp og fortsetter å pushe fremover slik at vi, som ansatte og privatpersoner, kan nyte en mer bærekraftig og levedyktig utvikling av samfunnet vi lever i.
Jo flere som forteller, jo bedre!
Vi håper du ønsker å fortelle om hvordan din bedrift jobber med bærekraft. Vi trenger at flere måler, samler inn data og fremstiller informasjon om ulike prosesser, utslipp og forbruk offentlig for at vi sammen skal kunne øke datakvaliteten og forståelsen om hvordan ulike prosesser og verdikjeder henger sammen.
Flere områder, som natur- og miljørelaterte tematikker, har for lite sammenlignbare målinger av hvilke effekter ulike tiltak og aktiviteter faktisk har. Vi trenger derfor at så mange bedrifter som mulig tar sitt ansvar i å fremstille relevant informasjon om hvordan sine aktiviteter kan påvirke på godt og vondt de natur- og miljørelaterte områdene de har interaksjon med.