Blogg: Moms-kompensasjon for frivilligheten, men ikke for offentlige oppgaver

Frivillige organisasjoner får ikke moms-kompensasjon når de utfører oppgaver som regnes som offentlige. Men hva er egentlig en offentlig oppgave? Kultur- og likestillingsdepartementet har forsøkt å klargjøre i et høringsnotat.

 

Hva foreslår departementet?

Departementet foreslår å tydeliggjøre i forskriften at disse virksomhetstypene ikke kan få moms-kompensasjon:

  • Virksomhet som det offentlige er pålagt å utføre eller tilby i lov
  • Virksomhet knyttet til tjenestekjøp etter anskaffelsesregelverket og andre tjenestetilbud utført på oppdrag fra det offentlige
  • Virksomhet som er organisert av eller med tilknytning til det offentlige, gjennom at det offentlige kan oppnevne styremedlemmer eller på annen måte har en sterk grad av involvering i driften for å oppnå spesifikke mål

Flere har i høringsrunden kommentert at særlig avgrensningen mot lovpålagte oppgaver er uklar og gir rom for skjønn. Dette treffer særlig frivillige organisasjoner innenfor helse- og omsorg.

 

Sammenfallende eller overlappende med lovpålagte oppgaver for det offentlige

Den foreslåtte begrensningen innebærer at tjenester som er sammenfallende eller overlappende med tjenester det offentlige har et lovpålagt ansvar for, ikke gir rett på frivillig-kompensasjon.

Dette gjelder tjenester den enkelte har et rettskrav på å motta, men foreslås også å omfatte andre tjenester som anses å være en klart definert offentlig lovpålagt oppgave.

Eksempler på oppgaver som etter departementet forslag faller utenfor frivillig-kompen:

  • «sprøyterom og døgnplasser for rusavhengige etter helse- og omsorgstjenesteloven,
  • arbeidsmarkedstiltak etter arbeidsmarkedsloven og
  • brukerstyrt personlig assistanse etter pasient- og brukerrettighetsloven»

 

Tilbud som supplerer offentlige lovpålagte oppgaver

Tjenester fra frivilligheten som ikke overlapper, men er et supplement til den virksomheten det offentlige er pålagt, kan omfattes av frivillig-kompen.

Departementet nevner som eksempler:

«ulike lavterskeltilbud og aktiviteter til utsatte grupper i form av sosiale samlinger, samtaler, rådgivning, turer, fellesskap, måltider etc. Denne type lavterskeltilbud og aktiviteter kan finnes innenfor mange velferdsområder og være rettet mot personer i ulike målgrupper (ensomme, innsatte, barn og unge, rus, personer utenfor arbeidslivet etc.).»

 

«Sørge for»-ansvaret

Frivillige som utfører oppgaver der det offentlige har et overordnet lovpålagt «sørge for»-ansvar, men der det ikke er klart definert hva det offentlige er pålagt å utføre eller tilby, vil etter forslaget kunne ha rett på moms-kompensasjon.

Et slikt «sørge for ansvar» for det offentlige gjelder for eksempel:

  • Rednings- og beredskapsarbeid
  • Folkehelsearbeid

 

Tydeligere regelverk?

Det er et uttalt mål at de foreslåtte endringene i forskriften skal gi et tydeligere regelverk. Departementet mener at «mange av disse organisasjonene vil være i stand til å foreta selvstendige vurderinger av forskriftens avgrensning mot virksomhet som er pålagt det offentlige i lov.» Det er kanskje ment som en tillitserklæring, men gir liten veiledning i hvor grensen går.

For, hvor går egentlig grensen mellom arbeidsmarkedstiltak etter arbeidsmarkedsloven (utenfor ordningen) og lavterskeltilbud til personer utenfor arbeidslivet (innenfor ordningen)?

Hvor går skille mellom lovpålagte oppgaver og det offentliges mer generelle «sørge for ansvar»? Det har vært en problemstilling som har skapt mye hodebry for ideelle aktører som krever moms-kompensasjon etter Merverdiavgiftskompensasjonsloven (kommune-kompensasjonen) - altså et annet kompensasjonsregelverk enn frivillig-kompen.

Og hva menes med «tjenester som anses å være en klart definert offentlig lovpålagt oppgave»? Lotterinemnda, som høringsnotatet viser til, har tidligere lagt vekt på at formålet med velferdslovene setter rammene for det offentliges ansvar. Det gir en vid tolkning av hva som er det offentliges oppgaver, og snevrer dermed inn frivillighetens adgang til kompensasjon.

 

BDO Advokaters vurdering

Vi mener at forskriften og veiledningen burde vært tydeligere. Vi følger langt på vei de som har tatt til orde for at det kan være nok å bruke de to andre foreslåtte alternativene:

  • Oppdrag utført på oppdrag for det offentlige.
  • Virksomheter som er organisert av eller med tilknytning til det offentlige.

Ved å fjerne «lovpålagte oppgaver» som et egent kriterium for avgrensning, vil regelverket bli lettere å praktisere både for frivilligheten og myndighetene. Departementet peker selv på at oppdrag utført på oppdrag fra det offentlige uansett ofte vil være lovpålagte tjenester.

 

Høringsfristen for departementets forslag gikk ut 15. oktober 2025. Det er lagt opp til at endringene trer i kraft fra 2026.
 

Har du spørsmål om momskompensasjon? Ta gjerne kontakt med oss i BDO Advokater eller ditt lokale BDO-kontor.


Du finner også en oversikt over våre tjenester for samfunnsnyttige og ideelle organisjoner her og merverdiavgift her.