Blogg: Vi forenkler hverdagen til håndverkere

Mange ledere i håndverkerbransjen jobber ofte på kveldstid og i helg for å få unnagjort administrative oppgaver i bedriften. Ofte skyldes dette tungvinte og manuelle rutiner for timeføring, fakturering og ressurs- og prosjektstyring. Ved å samle disse oppgavene i et digitalt system, kan arbeidshverdagen bli mer effektiv for både ledere og de ansatte.

 

En komplett bransjeløsning for håndverkere

Med et ønske om å forenkle håndverkerens arbeidshverdag, tilbyr BDO nå en komplett håndverkerløsning som sikrer deg gode prosesser og bransjetilpassede systemer, som forenkler arbeidshverdagen for både leder og ansatte i håndverkerbedriften. Løsningen tilrettelegger blant annet for effektivisering av de administrative arbeidsoppgavene, og på den måten kan de ansatte i bedriften bruke tid på det de er best på, nemlig håndverket og kundene. 

Hvert år utfører BDO en bygg- og anleggsanalyse som tar temperaturen på bransjen, og presenterer de viktigste funnene fra året som har gått. Analysen for 2021 viser blant annet at håndverkerbransjen har 11 dager lengre kredittid enn resten av bygg- og anleggsbransjen. For en bedrift med 5 millioner kroner i omsetning vil dette utgjøre 150.000 kr mindre på bankkontoen til enhver tid. Det finnes heldigvis gode løsninger for å bedre situasjonen i din bedrift.

En målrettet satsning  bransjen har resultert i  at BDO har riktig kompetanse og gode de beste løsningene som er spesielt tilpasset din bedrift. Med dyptgående kjennskap til bransjen og utfordringene som følger med, gir vi deg råd og veiledning som forenkler og optimaliserer økonomifunksjonen i bedriften. Vi er tett på deg som kunde og gjør vårt aller beste for å spille deg god. 

BDO leverer systemet Ordrestyring, som til daglig brukes  av over 20.000 håndverkere. Løsningen er 100% skybasert, og kan brukes både via app og nettleser. Det vil si at så lenge du har tilgang til Internett, vil dataene være lett tilgjengelig. I systemet registrerer du hvilke tilbud og prosjekter bedriften har, og du kan enkelt planlegge hvilke prosjekter de ansatte skal jobbe på, og til hvilken tid. De ansatte fører timene sine, kan legge til materialforbruk, og ferdigstiller dokumentasjon i appen og merker prosjektene som fullført når de er ferdige. Dette gjør at prosjektene kan faktureres fortløpende, og bidrar dermed til en mer effektiv prosess fra tilbud til utførelse, samt fakturering og penger i bank.  Dette sikrer bedre likviditet og økonomi for bedriften.  

 

Integrert med regnskapssystemer for optimal arbeidsgang

Ordrestyring leveres integrert med markedets beste regnskapssystemer, dine grossister, elektronisk kjørebok, boligmappa, og mer. Data overføres automatisk mellom de ulike systemene, slik at håndverkerbedriften kun trenger å forholde seg til Ordrestyring. BDO sikrer at lønnen blir utbetalt til rett tid og at leverandørene dine får betalt. Vi holder orden på regnskapet ditt og samtidig hjelper vi deg å forstå tallene slik at du får god oversikt over driften i virksomheten. 

Håndverkerpakken er et fleksibelt tilbud som settes sammen etter kundens behov. BDO kan levere alt fra kun Ordrestyring integrert med kundens egne systemer, til en komplett leveranse hvor BDO digitaliserer og effektiviserer hele økonomifunksjonen. BDO vil også følge opp den daglige driften løpende. Med den komplette håndverkerpakken kombineres det beste fra to verdener; moderne, enkle og skybaserte systemer sammen med verdifulle rådgivningstjenester fra BDO. På denne måten kan håndverkeren fokusere på håndverket sitt, og ikke minst kundene sine.

Ønsker du å lese mer om våre løsninger, klikk her.