– Julehandelen er en viktig sesong for detaljhandelen hvor mange henter inn en stor andel av årsomsetningen sin, men det er også høytid for svindlere som utnytter stress og tilbudsjag. Risikoen for IT-angrep øker drastisk og for bedriftene som rammes svir det ekstra, sier Kjell-Fredrik Kristiansen, partner og bransjeleder for handel i BDO.
I BDOs handelsundersøkelse svarer én av tre bedrifter at de har opplevd svindelforsøk eller nettangrep det siste året. Likevel svarer en tredjedel av handelsbedriftene at de står uten beredskapsplan for håndtering av IT-angrep.
– Når klikk og hent-funksjonen går ned eller netthandelen stopper opp i desember, kan konsekvensene bli store, spesielt om du står uten en plan. Det handler ikke bare om store summer i tapt omsetning, men også om svekket tillit blant kundene, sier Kristiansen.
Begynner å haste
I handelsundersøkelsen svarer også én av tre bedrifter at de har opplevd svindelforsøk eller nettangrep det siste året.
Thomas Dahl er partner i BDO Consulting, og har lang erfaring innen cybersikkerhet. Han har tidligere jobbet med etterforskning og håndtering av datakriminalitet i Kripos.
– Hvis ikke virksomheten din har en beredskapsplan, så begynner det å haste nå, sier Dahl.
Han forklarer at en god beredskapsplan skal beskrive hva som skal gjøres ved en hendelse og ha en tydelig fordeling av ansvar.
- Hvem ringer hvem dersom betalingssystemet går ned?
- Hvordan får dere tatt betalt for varene? Og, hvordan registreres inntektene?
- Ha kontroll på varelageret. Hvilke varer er tilgjengelig, reservert og levert? Og hva er det som ikke er hentet eller returnert?
- Har dere alternative løsninger for å opprettholde kritisk drift, slik at dere får levert ut varer som kundene har bestilt eller som står i hylla?