Eiendomsbransjen henger etter med kunstig intelligens
Eiendomsbransjen henger etter med kunstig intelligens

Petter Torgersen (t.v.) og Sigmund Olav Lie
Petter Torgersen (t.v.) og Sigmund Olav Lie
I starten av 2024 viste NHO at eiendomsbransjen lå i bunnsjiktet av bransjer som hadde tatt i bruk kunstig intelligens. Høsten 2024 viste SSB til en dobling i antallet selskaper som hadde tatt teknologien i bruk i norsk næringsliv.
Norstat gjennomførte på vegne av BDO en undersøkelse blant ledere i eiendomsbransjen i starten av 2025.
Resultatene viser at kun 14 prosent av eiendomsaktørene har investert i kunstig intelligens, og med det ligger bak i utviklingen.
– Tallene viser at bransjen fremdeles nøler med å ta i bruk kunstig intelligens. Det er flere årsaker til dette, men med de verktøyene som nå er tilgjengelige kreves mye mindre for å komme i gang enn tidligere. Det er virkelig på tide å få opp øynene for hvordan disse fungerer og verdien de gir, mener bransjeleder for eiendom i BDO, Sigmund Olav Lie.
Undersøkelsen viser at årsakene til at virksomheter lar være å ta i bruk kunstig intelligens er at de ikke ser behov eller nytte (76 prosent), at de har for lav kompetanse (34 prosent), de mener det er for tidlig (20 prosent), og ikke har kapasitet (20 prosent).
Les også: BDO bistår deg og din virksomhet med AI
De aller fleste starter bruk av kunstig intelligens i virksomheten ved bruk av hyllevare. Av dem som har tatt i bruk kunstig intelligens oppgir 93 prosent at de benytter ferdige systemer som Copilot og ChatGPT.
38 prosent av dem som er i gang har AI som en integrert del av et eksisterende system, eller hvor kunstig intelligens følger med som et tillegg. Eksempler på dette i eiendomsbransjen er ERP-systemer, inngående fakturahåndtering, prosjektstyringsverktøy, modellering av bygg, CRM, og klimaregulering av bygg.
Kun 14 prosent har tilpasset eller utviklet egne modeller. Det kan for eksempel dreie seg om:
– En stor fordel ved eksemplene over er at prosessene effektiviseres betraktelig når modellene er skreddersydd for den enkelte virksomheten. Ved å tilpasse modellen etter det konkrete behovet og prosessene selskapet har optimaliseres også gevinsten, forteller leder for AI Center of Excellence i BDO, Petter Torgersen.
Av dem som har tatt i bruk kunstig intelligens oppgir de fleste at det er innenfor økonomi, regnskap og forvaltning (28 prosent), 17 prosent oppgir å bruke AI innen planlegging og prosjektstyring. Videre oppgir ti prosent at de bruker AI innen salg/kundereise, anbud og kalkulering, og ti prosent innen juridiske prosesser.
– Tallene stemmer godt overens med det vi ser blant våre kunder og andre aktører i bransjen. En økt andel benytter AI til å effektivisere prosesser som er preget av mye manuelt arbeid og tilfører lite verdi. Dette gjelder særlig innen administrative funksjoner som økonomi, forvaltning og prosjektstyring. Vi opplever en økt etterspørsel etter å effektivisere anbudsprosessen, men dette krever grundig strukturering av data og prosesser. Som tallene viser er det få som har kommet godt i gang på dette området ennå, sier Torgersen.
På spørsmål om hvorfor de ikke har investert i teknologien svarer 76 prosent at de ikke ser behov eller nytte for AI i virksomheten.
– At hele 74 prosent mener bruk av AI vil påvirke virksomhetens konkurransekraft i liten eller ingen grad vitner om at få har satt seg inn i hvordan teknologien kan utnyttes, mener Torgersen.
Både Lie og Torgersen i BDO spår at bransjen vil bråvåkne, og at aktørene som da allerede er i gang – har fulgt utviklingen og har tilegnet seg kompetanse – vil ha et solid forsprang.
Av dem som allerede er i gang, hevder mer enn 80 prosent at de oppnår gevinst, som effektivisering og økt kvalitet. Med tanke på at mange er i startgropen, vil nok denne andelen raskt bevege seg oppover. Om man akkurat har investert eller ikke kommet helt i gang, kan det forklare at andelen ikke er enda høyere.
– Dette handler om å se gevinst opp mot kostnad, men det handler også om å heve kompetansen og utrede mulighetsrommet i virksomheten – og komme i gang.
Torgersen hevder at selv om eiendomsbransjen ligger bak i utviklingen, opplever BDO en økt interesse for å utforske mulighetene teknologien gir. Denne interessen bidrar til å øke kompetanse og bevissthet, som på sikt vil gi bransjen et løft.