Troen på bærekraft som konkurransefortrinn stuper i handelsbransjen
Troen på bærekraft som konkurransefortrinn stuper i handelsbransjen

Kjell-Fredrik Kristiansen, partner og bransjeleder for handel i BDO og Lasse Andersen, partner handel.
Kjell-Fredrik Kristiansen, partner og bransjeleder for handel i BDO og Lasse Andersen, partner handel.
I handelsundersøkelsen er det gjennomført intervjuer og spørreundersøkelser med 500 CFO-er eller tilsvarende beslutningstakere for å ta pulsen på handelsbransjen og få innsikt i forventingene fremover. Her er det kun 34 prosent av handelsvirksomhetene som mener at bærekraft gir dem et konkurransefortrinn. Dette er et dramatisk fall fra 94 og 83 prosent de to foregående årene.
– Dette tyder på økende skepsis til hvilken reell verdi bærekraftsarbeidet har i dagens marked. Når lovkravene utsettes og gevinstene oppleves som langsiktige og vanskelige å måle, blir det utfordrende for mange å forsvare investeringer i bærekraftsarbeidet på kort sikt. Undersøkelsen viser også økt usikkerhet rundt hvilke krav bedriftene faktisk må forholde seg til fremover, sier Kjell-Fredrik Kristiansen, partner og bransjeleder for handel i BDO.
I februar lanserte EU-kommisjonen et forslag til en revisjon av kravene til bærekraftsrapportering. Den såkalte «Omnibuspakken» inneholder forslag om utsettelse av rapporteringsplikt, endringer i hvem som blir rapporteringspliktig, samt forenklinger i rapporteringsplikten. Det foreslås blant annet å øke terskelen på antall ansatte til 1000 ansatte, slik at vesentlig færre virksomheter får rapporteringsplikt.
– Bærekraftsarbeidet i handelsnæringen preges nok i år av endringer i rammevilkårene som følge av Omnibus-forslaget, men utslaget er større enn vi forventet. Selv om flere av de lovpålagte rapporteringskravene er utsatt, består flere av kravene og trolig forventningene fra kundene, i tillegg til at handelsbransjen snart blir truffet av en bølge med nye krav til sirkulær økonomi, sier Kristiansen.
Nylig la regjeringens ekspertgruppe nemlig frem sin rapport om virkemidler for å fremme en mer sirkulær økonomi. Konklusjonen er tydelig: det må bli dyrere å kjøpe nytt, og mer lønnsomt å reparere, vedlikeholde og ombruke.
– Dette får direkte konsekvenser for handelsbransjen. Samtidig vil de som evner å omstille seg raskt og ta eierskap til endringen, høste store konkurransefortrinn av en mer sirkulær økonomi, sier Lasse Andersen, partner handel i BDO.
Det foreslås blant annet en egen bransjeordning for elektronikk, der gebyrer ved salg av nye produkter finansierer reparasjoner, med mål om å forlenge levetid og redusere avfall. Innen tekstilområdet er det foreslått en særavgift på klær og sko, og krav om utvidet produsentansvar er allerede vedtatt i EU og vil bli gjeldende i Norge. Det er også varslet regelverk som kan forby produkter der eksempelvis batterier ikke kan byttes, noe som kan få konsekvenser for sortiment og leverandørvalg.
– Dette er ikke lenger et spørsmål om rapportering og tilpasning, det handler om en grunnleggende omstilling i hvordan varer selges og vedlikeholdes. Fremover må forbrukerne kunne forvente rett til reparasjon og service, og ikke bare engangskjøp, sier Andersen.
I årets undersøkelse peker 34 prosent på kundene som den viktigste driveren for bærekraftig utvikling. Det er en oppgang fra 30 prosent i 2024, men langt under nivået fra 2023, da hele 62 prosent oppga at kundene stilte de største kravene. 24 prosent mener at det er myndighetene som stiller de strengeste kravene, en nedgang fra 27 prosent i fjorårets undersøkelse.
– Virksomheter som velger en proaktiv tilnærming og som evner å kommunisere sitt bærekraftsarbeid tydelig, kan oppnå et viktig forsprang. Tidlig tilpasning gir rom for å etablere sterke prosesser, samtidig som det styrker både omdømmet og konkurransekraft i forkant av både de nye rapporteringskravene og kravene til sirkulær økonomi, sier Andersen.