Ivaretagelse av åpenhetsloven i BDO

BDO AS og BDO Advokater AS (BDO) er omfattet av åpenhetsloven, som skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre allmenheten tilgang til informasjon. De to selskapene har felles strategi, felles administrasjon, felles hjemmesider og i all hovedsak felles leverandører. 

Styret i BDO AS og styret i BDO Advokater AS har vedtatt vår policy for åpenhetsloven. Denne beskriver de overordnede prinsippene og retningslinjene, herunder myndighet, roller og ansvar knyttet til tiltak for å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Administrerende direktør i BDO AS og daglig leder i BDO Advokater AS har fått ansvar for BDOs etterlevelse av vår policy.  

Det operative ansvaret for BDOs etterlevelse av åpenhetsloven påhviler åpenhetsansvarlig. Åpenhetsansvarlig har det overordnede ansvaret for at BDO har retningslinjer og rutiner som er forsvarlige og sørger for at virksomheten etterlever åpenhetsloven. Det er laget en egen instruks som regulerer åpenhetsansvarlig sine ansvarsområder. CFO er utnevnt til åpenhetsansvarlig i BDO, og rapporterer årlig til styrene i selskapene.  

BDO gjennomfører aktsomhetsvurderinger i tråd med lovens krav. Dette innebærer at vi må kartlegge hvilken og hvor stor risiko det foreligger for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold – både i vår egen virksomhet, i våre leverandørkjeder og hos våre forretningspartnere. Åpenhetsansvarlig har etablert en ressursgruppe som har ansvar for å gjennomføre systematiske risikovurderinger av våre leverandører. Aktivitetene til ressursgruppen følger et vedtatt årshjul. Vi følger også det generelle nyhetsbildet, med særlig tanke på informasjon som kan indikere endret risiko hos våre leverandører.  

Alle ansatte og partnere i BDO er underlagt våre etiske retningslinjer, som angir hvilke prinsipper knyttet til integritet, profesjonalitet og etisk atferd vi er forpliktet til å etterleve. BDO skal utøve sin virksomhet i samsvar med gjeldende lovgivning, standarder og sentrale FN- og ILO-konvensjoner om menneske- og arbeidstakerrettigheter. Den enkelte må årlig bekrefte etterlevelse av våre etiske retningslinjer.   

BDO er også medlem i UN Global Compact, og har med dette forpliktet seg til å støtte og fremme de ti prinsippene i UN Global Compact som omhandler menneske- og arbeidstakerrettigheter, miljø og antikorrupsjon. BDO har en egen varslingskanal hvor ansatte, åpent eller anonymt, kan varsle om kritikkverdige forhold. Et trygt ytringsklima er viktig for at BDO som arbeidsgiver skal kunne ivareta sine plikter etter åpenhetsloven.  

Spørsmål knyttet til BDOs etterlevelse av åpenhetsloven kan rettes til apenhetsloven@bdo.no.  


Les mer i vår redegjørelse om aktsomhetsvurderinger for 2023:





Se redegjørelse om aktsomhetsvurderinger for 2022 i henhold til åpenhetsloven: