Bærekraftig omstilling uten kaos

Del 3: Sett en strategi og plan

For å lykkes med bærekraftsarbeidet, er det avgjørende at dere har en tydelig og forankret strategi. Uten en plan risikerer dere å jobbe fragmentert, miste tillit hos interessenter – og gå glipp av forretningsmuligheter.

Denne artikkelen er tredje del i en artikkelserie hvor vi deler tips og erfaringer om et helhetlig og meningsfullt bærekraftsarbeid for virksomheter, slik at du kan ta steget med enten å starte på eller løfte dette arbeidet i egen bedrift. I forrige artikkel beskrev vi hvordan dere kan sette mål for bærekraftsarbeidet. I denne artikkelen deler vi tips til hvordan dere tegner opp kartet for å vite hvordan dere skal navigere dere frem til målet. 

Når vi i denne serien snakker om bærekraft, mener vi det helhetlige begrepet som omhandler både miljømessige og sosiale forhold, samt forretningsskikk (ofte forkortet ESG). 

Bloggserien vil følge stegene i det vi kaller «styringshjulet for godt bærekraftsarbeid»:

Bærekraft er en del av forretningsstrategien

Det finnes mange veier til Rom, men det er viktig at dere blir enig om hvilken vei dere skal gå for å få til et effektivt bærekraftsarbeid der dere oppnår målene som dere har satt. 

Etter noen raske søk på google eller i co-pilot vil du få et raskt overblikk over utallige strategiske rammeverk, verktøy og metoder som kan hjelpe dere med å utarbeide en bærekraftstrategi. Vårt beste tips er imidlertid å ikke utarbeide en helt egen strategi for bærekraftsarbeidet, men å heller sy dette sammen med forretningsstrategien deres. 

Arbeidet dere prioriterer på bærekraft bør henge sammen med prioriteringer dere ellers gjør i utviklingen av forretning og drift. Dette er viktig for at dere faktisk skal få til endring og forbedring av deres bærekraftige utvikling, og at all utvikling og endring i selskapet peker i samme retning. 

Her er noen tips til hva dere bør tenke på i denne syinga: 

  • Koble de prioriterte bærekraftsområdene til øvrige strategiske prioriteringer / pilarer i selskapet. 
  • Integrer bærekraftsområdene i strategiske mål og KPIer 
  • Sørg for at bærekraftsmålene er en del av virksomhetens overordnede målstruktur, og at de følges opp på lik linje med økonomiske mål. 
  • Dersom dere skal i gang med en ny strategiprosess, sørg for at bærekraft hensyntas fra start. Ikke lag en bærekraftstrategi etterpå – sørg for at bærekraft er med i selve strategiprosessen, på lik linje med markeds- og finansanalyser.
  • Bruk felles språk og struktur som øvrig strategiarbeid. Sørg for at bærekraftsmål og -tiltak er formulert på en måte som gir mening for forretningssiden – og motsatt.
  • Involver styret og eiere for forankring og eierskap. Styret bør ha bærekraft som en fast del av strategiske diskusjoner og beslutninger.

Et annet godt tips, er å tegne opp en oversikt som gir dere et godt overblikk over alle prioriterte bærekraftsområder, hvordan de skal følges opp og hva som er mål og ambisjoner fremover. 

 


Strategisk pilar
Vesentlig temaMåleindikatorMål 2025Mål 2030Ambisjon
Miljøvennlig produksjon
KlimagassutslippAntall tCO2eSette vitenskapsbasert klimamål60 % reduksjon i egne utslipp (scope 1 og scope 2), 30 % reduksjon i utslipp fra innkjøp (scope 3)Netto null innen 2050
Naturressurser og biologisk mangfoldAndel innkjøpte materialer fra avskogingsfri produksjon55 % andel trevirke fra avskogingsfri produksjon100 % andel trevirke fra avskogingsfri produksjonNatur positiv
Sirkulære løsninger
Sirkulære innkjøpAndel innkjøpte materialer fra sekundære kilder40 % innkjøpte materialer fra sekundære kilder70 % innkjøpte materialer fra sekundære kilder70 % sirkulær innen 2030
Sirkulære produkterAndel gjenvunnet materiale i ferdig produkt40 % andel av gjenvunnet materialer i ferdig produktet70 % andel av gjenvunnet materialer i ferdig produktet70 % sirkulær innen 2030
Våre folk
Inkluderende arbeidsplassKjønnsbalanse i lederstillinger (i %)Egen strategi for likestilling, inkludering og mangfoldFordeling på minst 40 % av hvert kjønn totalt og på ledernivåRepresentativ ledelse
Trygt og sikkert arbeidsmiljøAntall skader på jobbAlle ansatte skal ha gjennomført HMS-kurs0 skader på jobbSikker arbeidsplass for alle
Forretningspraksis
Menneskerettigheter og transparensAntall leverandører som revideres mot etiske innkjøpskravEtiske innkjøpskrav i tråd med ÅpenhetslovenRapportere på åpenhet, mangfold og inkluderingFull innsikt i leverandørkjeden
Ansvarlig forretningspraksis i verdikjedenAntall leverandørkjeder kartlagtKartlegging av leverandørkjede for 3 av produktkategorieneKartlegging av leverandørkjede for 100 % av produktkategorieneFull innsikt i leverandørkjeden

Handling for å nå målene

Dere bør også bryte ned strategien i mer konkrete planer - «a strategy without process is little more than a wish list» (Robert Filek). En god plan bør inneholde konkrete tiltak om hva dere skal gjøre i den kommende perioden for å nå målet som er satt. Nedenfor har vi illustrert et eksempel på hvordan dette kan settes opp på et overordnet nivå for å vise de større gjøremålene for et prioritert bærekraftsområde for de kommende årene. 

 


 Strategisk pilar: Sirkulære løsninger

2025Gjennomføre forprosjekt for kartlegging av mulige sekundære kilder for materialerKartlegge avfallshåndtering og mulige nye sorteringsfraksjoner



2026Pilotere med leverandør på bruk av gjenvunnet materiale i plastproduksjonEtablere ny sortering på alle anlegg



2027Pilotere med leverandør på bruk av gjenvunnet materiale i plastproduksjonForprosjekt med renovasjonsselskap om mulig materialgjenvinning av avfall



2028Forprosjekt for kartlegging av trevirke fra sekundære kilderPilotere avfallssortering og materialgjenvinning til egen produksjon



2029Pilotere med trevirke fra sekundær kilde i produksjonPilotere avfallssortering og materialgjenvinning til egen produksjon



2030Produsere alle produkter med gjenvunnet plast og trevirkeProdusere alle produkter med materialer fra materialgjenvinning fra eget avfall

70 % sirkulær innen 2030

I tillegg til en slik oversikt, bør dere ha en mer konkret handlingsplan der dere både detaljerer ut de konkrete aktivitetene som knytter seg til hvert tiltak, hvem som er ansvarlig for gjennomføring og oppfølging, hvilke andre ressurser som det er behov for, frist for gjennomføring osv. 

 


Strategisk pilar: Sirkulære løsninger

Tiltak: Gjennomføre forprosjekt for kartlegging av mulige sekundære kilder for materialer
AktiviteterAnsvarlig for gjennomføringRessurser som skal deltaStartSluttOppfølging
Møter med leverandører av plast og trevirkeHansMona, Grete og Anna06.06.2520.06.25Orientering i ledergruppemøte om utfall fra møtene
Aktivitet 2xxxxxxxxxxxxxxx
Aktivitet 3xxxxxxxxxxxxxxx

Da håper vi at du har fått noen ideer om hvordan dere i din bedrift skal kna videre på bærekraftsarbeidet deres. I neste bloggartikkel vil vi dele tips om hva dere bør tenke på i selve gjennomføringen av planen. 

Riktig lykke til med arbeidet, og på gjensyn! 


Les mer:

Del 1 i artikkelserien: Kartlegging

Del 2 i artikkelserien: Definere mål