• Med Det hvite hus på kundelisten

Med Det hvite hus på kundelisten

24. juni 2019

Hva har Det Hvite Hus, Financial Times og London Metropolitan Police til felles? Jo, de er alle på kundelisten til det lille norske programvareselskapet FotoWare. Selskapet har vokst seg sterke på video- og bildelagring, og BDO tilrettelegger for videre vekst. 

FotoWare har i løpet av 20 år blitt en verdensledende leverandør av Digital Asset Management (DAM) løsninger. Ved hjelp av FotoWare sin mediebank kan brukerne organisere, dele og gjenbruke bilder, grafikk og videoer sikkert og effektivt Det har tusenvis av brukere over hele verden oppdaget.

FotoWare har virkelig lagt verden for sine føtter, og de internasjonale kundene utgjør 80 prosent. Den økonomiske kontrollen skreddersys for det globale markedet av BDO.

- Vi valgte BDO fordi de matcher vår forretningsstrategi. Gjennom vårt samarbeid med BDO og ikke minst økonomisystemet Xledger får vi bedre oversikt på inngående fakturaer og bedre flyt. Det skybaserte systemet gir oss oversikt over løpende kundefordringer og daglige resultater, sier Svein Davidsen, Finance Manager i FotoWare.

Selskapet omsetter i dag for rundt 46 millioner og har 25 ansatte i Norge. Gründerne er en tidligere fotosjef fra Aftenposten, og en senior utvikler fra Hasselblad, som for 25 år siden fant ut at data og bildelagring kunne bli god butikk. Og det ble det.

I stadig vekst

Fra selskapets spede begynnelse til nå har det vært en spennende reise. Kundetilstrømningen og rask vekst førte til at regnskap og lønnsfunksjon ble satt ut til BDO høsten 2018.

Kundeansvarlig i BDO, Håkon Sandøe Alm-Paulsen, mener at FotoWare er et av de mest spennende selskapene å samarbeide med.

- FotoWare er en svært interessant kunde fordi de jobber med ny og innovativ teknologi. Det har vært både spennende og lærerikt å se deres løsning ta form, og hvordan de får stadig bedre og mer løpende kontroll på økonomien, sier Sandøe Alm-Paulsen.

I BDO har de egne dedikerte medarbeidere som sørger for at presis bokføring og rådgivning til disse temaene.

- Ettersom selskapet har flest utenlandske kunder skaper det noen flere utfordringer enn for selskaper som kun opererer i Norge. I Brasil, India eller Polen betaler man ikke med norsk KID- nummer. Det blir ofte en større og mer manuell jobb for hver enkelt faktura. På grunn av ulike lands skattefordeler og gebyrer, slår utenlandske kunder ofte sammen flere fakturaer i én betaling, og sporing kan være litt utfordrende. Dette har vi nå god kontroll på, sier Sandøe Alm-Paulsen.

Automatisering av fakturaer

I en verden som blir stadig mer digitalisert, har BDO i tillegg bistått FotoWare med automatisk billing/fakturautsendelse.

- BDO har hjulpet oss med implementering av nytt faktura-system som integreres med CRM systemet og Xledger.

Det betyr at vi kan automatisere fakturaflyten til kundene og gi enda bedre verdi til kundene.

Han mener at BDO har den dybdekunnskapen om økonomi som selskapet trenger for å vokse og ta enda større markedsandeler.

- Det jeg setter aller mest pris på med BDO, er at medarbeiderne er svært serviceinnstilte profesjonelle, og for oss dyktige sparringspartnere, avslutter Svein Davidsen i FotoWare.