Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en mer personlig brukeropplevelse. Ved å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler. Vennligst les vår PERSONVERNERKLÆRING for mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du kan slette eller blokkere dem.

Fra Hemsedal til Teams - Et tilbakeblikk på Camp BDO 2020

Frida Christensen og Thomas Danielsen, BDO |

09. oktober 2020

Camp BDO ble som mye annet dette året – noe annerledes enn forventet. Men selv om det ikke ble tur til Hemsedal som planlagt, fikk vi likevel en god og lærerik introduksjon til BDO gjennom en digital camp. Nå sitter vi igjen med god innsikt om selskapet og hvordan det fungerer, og ikke minst med en stor takknemlighet for innsatsen som ble lagt ned for å gi oss en best mulig oppstart, til tross for utfordrende omstendigheter.

Får vi lov til å starte i jobbene våre i det hele tatt? Gleden av å ha sikret en god og spennende jobb ble erstattet med usikkerhet da pandemien brøt ut. BDO klarte likevel å betrygge oss gjennom god og hyppig kommunikasjon. Over sommeren, og i takt med hver e-post som vi fikk fra BDO, økte sikkerheten om at vi faktisk skulle få ta våre første steg ut i voksenlivet. 

Med det økte også spenningen. 

Hvem skal man starte med? Er jeg flink nok? Er spa inkludert på hotellet? Vil jeg trives? Det kriblet i både hode, skuldre, knær og tær. Likevel, da startskuddet nærmet seg tikket en uunngåelig melding inn; BDOs introduksjonsprogram, Camp BDO 2020, blir heldigitalt.  

 

Første møte med BDO

Forventningsfulle og spente trappet vi og resterende nyansatte opp til Camp BDO i Vika i slutten av august, for felles digital undervisning. At turen til Hemsedal var avlyst, og at det faglige skulle foregå digitalt på Teams dette året, ble ikke en stor greie blant oss nyansatte. Det var nok av nye fjes å bli kjent med og mange anledninger til å slå av en prat. Dessuten ble vi tatt imot med åpne armer av trygge, erfarne og dyktige kolleger i BDO.  

Den første uken ble både intensiv og svært lærerik. Vi ble introdusert til alt fra BDO sine ulike tjenesteområder, sosiale arrangementer og aktivitetstilbud som   Frisk i BDO, før teorikursene i regnskap og revisjon rullet i gang. Etter arbeidstid arrangerte vi også middager og annet sosialt blant oss nyansatte. Det var morsomt og trygt å føle på hvor lett praten gikk allerede tidlig i første uke, både blant oss nyansatte og mot de kursansvarlige i BDO.

 

Caseuke

Etter første uke hadde vi mer kjennskap til nye kolleger og opparbeidet en god følelse var vi klare for å angripe en ny uke fylt med hjemmekontor, Teams-jobbing og case-oppgaver. Vår gruppe var først ut til møte med innkjøpssjefen i case-bedriften Scoop AS. På andre siden av bordet i rollespillet satt innkjøpssjefen, spilt av en av våre faddere. 

Bare 15 minutter med en likegyldig og vanskelig innkjøpssjef, førte oss inn i en følelsesladd berg- og dalbane de neste timene. Likevel klarte vi som en gruppe å levere et svar vi var stolte av, med god hjelp fra instruktører som var flinke til å ta grep når nødvendig. Uken var hektisk, men givende og vi tilegnet oss erfaringer man i liten grad får på skolebenken. Med det var to lærerike og engasjerende uker omme, og vi satt igjen med positive erfaringer, nye relasjoner og senkede skuldre, klare til å ta fatt på nye utfordringer. 

 

En liten hyllest til menneskene

Til slutt vil vi gjerne trekke frem menneskene i BDO.  Høydepunktet fra Camp BDO var definitivt å møte en så stor og fantastisk gjeng. Til tross for en litt annerledes og digital start for oss nyansatte i 2020 ble det lagt ned en enorm innsats for at vi skulle komme i gang på en best mulig måte. Alle vi har truffet i BDO har møtt oss med åpenhet, empati og interesse, noe som allerede har gjort vår nye arbeidsplass til en trygg arena. Vi har fått opplæring av dyktige kolleger og det har alltid vært rom for spørsmål underveis - uansett hvor dumme de har vært. De første ukene har gitt en bekreftelse på hvor sterkt vi som er nye satses på, og vi er stolte av å kalle oss BDOere!