Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en mer personlig brukeropplevelse. Ved å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler. Vennligst les vår PERSONVERNERKLÆRING for mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du kan slette eller blokkere dem.
  • Spisskompetanse til leie
Blogg:

Spisskompetanse til leie

18. februar 2020

Da Gard Vammervold Eriksen, CFO i Söderberg & Partners Norge, så at bedriften ikke hadde kapasitet til å håndtere viktige prosjekter selv, ble løsningen å leie inn kompetanse fra BDO. 

–    Den største fordelen med å leie inn kompetanse har vært at vi fikk en person på plass i løpet av kort tid. Fra jeg startet prosessen tok det tre uker før Caroline var på plass, i stedet for de tre til fem månedene som faste ansettelser gjerne krever, forteller Gard Vammervold Eriksen, CFO i Söderberg & Partners Norge. 

Det var i mars 2019 at Gard så behovet for ekstra kapasitet og kompetanse. Løsningen kom i form av BDO sin tjeneste Management for Hire og konsulent Caroline Krogh. 

–    På det tidspunktet var vi inne i en periode med ny konsernrevisor, nye rutiner for rapportering og ulike fusjoner og prosjekter. I tillegg er jeg utålmodig av natur, og ønsket å gjennomføre en rekke tiltak raskt. Samtidig var jeg usikker på om behovet ville være permanent, forteller Gard fra Söderberg & Partners sitt kontor på Lysaker utenfor Oslo. 

 

 

Selvgående og proaktive konsulenter

Situasjonen Gard befant seg i er langt fra unik. Behovet for ekstra kompetanse oppstår ofte raskt og uventet. For å hjelpe bedrifter å løse midlertidige kapasitetsproblemer i økonomiavdelingen har BDO opprettet tjenesten Management for Hire. Nina Tjeldflaat, Manager i BDO og leder for denne tjenesten forklarer: 

–    Enkelt forklart er Management for Hire utleie av spesialisert kompetanse der det er et behov. Vi løser midlertidige kapasitetsproblemer i økonomiavdelingen, fra å gå inn i en operativ og hands-on rolle i en liten bedrift til å være en del av et team i en stor virksomhet.

Konsulentene som jobber med Management for Hire har mange års relevant erfaring og kan gå ut i bedrifter med en trygghet om at de raskt kan sette seg inn i oppgaver og systemer slik at de kan være til nytte fra dag én. 

–    Jeg har tidligere jobbet som både økonomi- og regnskapssjef, og det gjør at jeg raskt kan sette meg inn i oppgaver og systemer, og at jeg tenker utenfor boksen. Som utleid konsulent fra Management for Hire er det jobben min å være både rådgiver og samarbeidspartner, forklarer Caroline Krogh. 

Ifølge henne er det nettopp dette som er en av de største fordelene ved å benytte seg av Management for Hire fra BDO: 

–    Vi som jobber som utleide konsulenter må være selvgående og proaktive. Vi må også kunne tilføre selskapet det lille ekstra utover de tildelte oppgavene.

 

Fleksibel ordning 

Det kan være vanskelig å anslå hva en feilansettelse koster, men det er ikke til å legge skjul på at prosessen kan være både tidkrevende, slitsom og kostbar.  

–    Som arbeidsgiver har du jo en liten risiko for feilansettelser. En av fordelene med å leie inn ressurser er fleksibiliteten. Skulle det vise seg at konsulenten ikke fungerer like godt i praksis som på papiret, kan du enkelt få inn en ny ressurs. Risikoen er dermed mye lavere, og du bestemmer omfanget av avtalen selv, forklarer Gard. 

Han forteller at samarbeidet med Caroline og BDO har gått over all forventning: 

–    For oss har løsningen fungert såpass godt at jeg har forlenget kontrakten flere ganger, da det underveis har oppstått behov og oppgaver som Caroline har tatt på strak arm. Samarbeidet mellom oss fungerer veldig bra.

Også Caroline er godt fornøyd med oppgavene og arbeidsmiljøet: 

–    Så langt synes jeg det har gått knirkefritt! Jeg trives veldig godt i oppdraget, og det er spennende å bli kjent med nye mennesker og forretningsområder. Jeg føler virkelig at jeg har blitt en del av teamet. 

Har du et akutt behov eller vil du vite mer om hvordan vi kan bistå i din bedrift? Fyll ut skjemaet under så kontakter vi deg.